MTBO.cz
MTBO - mountain bike orienteering

Závodění s mapou a vícerychlostním nábojem Rohloff SpeedHub 500/14

rohloff
Tak jak se na tom bajku bez přehazovačky vlastně jezdí?
Několik z vás se na různý detaily okolo řazení vícerychlostním nábojem Rohloff ptalo, spousta se taky na tomhle systému, třeba na mém biku, svezla, a tak možná získala nějaký letmý zkušenosti. Snad vám v následujícím článečku osvětlím ještě trochu víc, neberte jej jako reklamní tahák, ale jako několik mých zkušeností a popis celkovýho nadšení po měsíci závodění.

Takže předně proč jsem chtěl přejít na Rohloff?

detail
Všichni asi víme co je MTBO (MountainBike Orienteering) pro naše bikový miláčky vyloženě za prasárnu. Oproti ostatním disciplínám na horských kolech si směle troufnu říct, že naše ježdění s mapou po lese nás vystavuje mnohem větším nástrahám na technický problémy než na kterémkoliv maratonu nebo cross country, kde tratě buď vedou po asfaltu, zpevněných cestách a nebo single trecích, na kterých volně ložený klacky a větve (odřezané třeba po těžbě dřeva) většinou moc nepotkáte. Loňská zkušenost se zabalením docela dobře rozjeté mistrovské klasiky, kvůli utržené patce přehazovačky, mě přesvědčila minimálně v tom, že jsem na kole začal vozit další náhradní patku (krom patky doporučuju na kole vozit taky náhradní rychlospojku). Ale stalo se vloni při mistrovství světa třeba Renatě Paulíčkové, že náhradní patku s sebou sice měla, ale po přetržení se zbytek patky zakousnul do těla přehazovačky takovou silou, že po nedokončeném závodě i zkušený mechanici s nářadím měli co dělat, aby se jim zbytek patky povedlo z přehazovačky sundat.
Další loňskou, spíš úsměvnou mou vlastní historkou, bylo velmi blátivé MČR na dlouhé trati. Na téměř nových klikách s půl sezony jetými převodníky, byly převody tak zanesené blátem, že na prostřední i nejmenší převodník se mi sukoval řetěz, takže jsem mohl jezdit pouze velkou placku a nebo do kopce běhat. Chtěl jsem si pomoct tím, že vyčistím převody v potoce, ale bohužel jsem hodil kolo do potoka trochu nešetrněji a ještě k tomu na střep a takovouhle náhodou si propíchl zadní kolo (c:
V případě extrémnějších deštivých a blátivých podmínek jako třeba na loňském týmovém maratonu Žacléřská70, se mi krom sukujícího řetězu zanesly bovdeny a zatuhlo řazení takovým způsobem, že po delším sjezdu jsem už promrzlýma prstama páčkami řazení nepohnul a přišlo na řadu řazení dlaní.
V podobných situacích, za posledních pár let co o systému vím, mě vždy jen napadlo, kolik bych si mohl ušetřit nervů (c:

Pro shrnutí moje plusy, mínusy a nejistoty:

Očekávané plusy:
detail
  • Téměř nulová náchylnost na zničení systému kvůli klackům, které rádi trhají patku rámu, nebo rovnou lámou přehazovačku, případně ohejbaj přesmykač. Řazení s otočnou rukojetí taky eliminuje možnost ulomení řadících páček následkem pádu nebo srážky.
  • Žádné sukování řetězu (neboli lepení řetězu na placku), ke kterému na velké pile nedochází ani v extrémních podmínkách.
  • Netečný systém na vnější vlivy jako třeba trávou, blátem nebo sněhem zaplněná kazeta na nižších pastorcích. Zanešené vedení lanek, které není kompletně utěsněno po celé délce.
  • Není třeba neustále ladit přesnost řazení.
Mínusy, se kterejma jsem počítal:
detail
  • Váha - ztěžknutí v době kdy se většina závodníků snaží o opak a gramaří, kde to jen jde na druhou stranu i za cenu snížení životnosti komponent, si možná připustí málokdo... V mém případě kotoučové verze jsem ztěžknul o nějakejch 350g což na kole se 13kg zase není tolik znát, navíc jsem, ale zároveň měnil starou vidlici za novou o půl kila lehčí, takže jsem se dostal celkově níž než na čem jsem byl předtím.
  • Drobný zdržení při sundávání zadního kola, kvůli sundání externího řazení.
Váhání nad kroky do neznáma:
  • Nejistota jak pude řadit v náročnějších situacích, jako třeba při jízdě v terénu ve stoje do kopce.
  • Rovněž nejistota jak se bude chovat kolo, když přesunu váhu víc na zadek.

A konečně realita a moje poznatky

Testovací kolo

1. a 2. února jsem měl možnost vcelku řádně, i když nezávodně projet v lehce zasněženém, promrzlém náročnějším terénu testovací kolo s nábojem Rohloff. A po zjištění, že řadit se na tom dá ve vypjatějších situacích (ve stoje do kopce) podle mě i snadněji než na klasickým systému, jsem odboural počáteční váhání, který jsem pobral z minimálních zmínek na diskusních fórech a stoprocentně se rozhodl, že do tohohle systému jít chci.

Řešení na mém biku a vypnutí řetězu

Další zkušenosti jsem nabíral už vyloženě na závodech, protože mi náboj přišel těsně před prvním kolem ČP MTBO a jelikož jsem se na systému chtěl přeci jen ještě svézt, odložil jsem montáž až po víkendu a před dalším kolem ČP jsem stihl udělat ještě dvě testovací vyjížďky.

detail
Chtěl jsem hlavně vyzkoušet jestli nepadá řetěz, jelikož můj rám má klasické patky, takže oproti speciálním patkám pro singlespeed u něho není možnost vypínání řetězu, stejně jako se to dá například u rámu pro singlespeed s excentrickým šlapacím středem. Standardní řešení u Rohloff systému na klasickém rámu probíhá pomocí napínáku, který vypadá trochu jako přehazovačka a je místo ní usazen v patce rámu. Tomuto řešení se nejspíš nevyhnete v případě, že máte celoodpružený rám, kde se může v průběhu zdvihu zadní stavby zkracovat vzdálenost osy šlapacího středu a osy zadního náboje a tím i délka řetězu. U mého řešení mi šlo především o "bezpatkové" řešení, aby nedocházelo k ulomení patky, nebo přetržení napínáku (který vypadá jako přehazovačka). Objednal jsem si tedy endurové vodítko řetězu, které se uchycuje za misku středového složení, "bohužel" můj rám má na spodní vzpěře zadní vidlice návarek na antichainsuck a kvůli němu se vodítko nemohlo dostat pod úhel, který by napnutí řetězu umožnil v dostatečném rozsahu. Naštěstí ale v prodejně RebelBike v Jablonci, kde mi Rohloff na kolo montovali, dostali nápad šikovně využít návarek na antichainsuck a vyrobili speciální handmade vodítko, které umožňuje kvalitní vypnutí řetězu. Pro mne to znamená, že jednou za čas musím posunout kladku napínáku, ale řetěz mi vůbec nepadá a to ani při pádu na závodech ve třicetikilometrové rychlosti, kdy mne bike přeskočil a letěl poměrně slušně daleko (c:

Řazení systémem Rohloff ve srovnání s klasikou

„Asi bych na tom pořád řadil“ shrnul systém po projetí Jarda -JaRyn- Rygl a opravdu v situacích, kdy se mi na klasickým systému třeba už přeřadit nepodařilo, třeba když jste v záběru, řetěz už má dost najeto a je před výměnou dost poddajný a nejde přeřadit z prostředního na nejmenší převodník. I v takové situaci stačí jen asi na půl vteřiny odlehčit při šlapání kliky, aby nebyly v záběru a pohodlně si zařadíte o kolik stupňů je potřeba. Na druhou stranu je možná škoda, že odpadá takovej ten vnitřní psychologickej nátlak na udržení tempa, kdy si člověk řekne, že malou placku tam v tom výjezdu prostě nedá (c;

detail
14 převodů plně pokryje rozsah klasického systému 3x9. Převody jsou rozumně odstupňovány a na svém kole jsem použil převodník (se základním ozubením bez náběhů usnadňujících řazení) se 44zuby, čímž jsem získal o něco těžší nejtěžší převod, který mi umožní ještě trochu víc přišlapávat z kopce, ale naopak nejlehčí převod se tím stal o něco těžším (odhaduju jako kdyby jste měli na největším pastorku pouze 28zubů) což ale při závodech stejně nepotřebujete.
Velikou výhodou pro MTBO také je, když se pohybujete na velmi těžký převod a musíte nečekaně rychle zastavit třeba z kopce na kontrole, nebo je na cestě překážka, případně protože se rozhodnete volit přeběh lesem mezi cestami a nestihnete si tak připravit „odjezdový“ lehký převod na rozjetí se do kopce. Během toho, co se u kontroly otáčíte si bez šlapání přehodíte na potřebný lehký převod, případně si přeřadíte „mimo kolo“, když se rozbíháte k naskočení na bika.
detail
Krátká trať se vyznačuje kratšími postupy s větším vlivem na neustálé měnění vysokého závodního tempa, velmi častým řazením. Od začátku, co na systému závodím se mi stalo prakticky asi jen 2x, že se mi napoprvé nepodařilo přeřadit, protože jsem byl v záběru, ale jinak můžu s jistotou říct, a to dokonce jako dříve zatvrzelý „rapidfajrák“ (řazení s páčkami), že řazení Rohloff s jedinou otočnou rukojetí je opravdu velmi intuitivní a že zmiňované povolení nohou při řazení člověk dělá automaticky i na klasickém systému, kde musí například při přeřazování přesmykačem na převodnících udělat možná i větší pauzu, než se může zase opřít plnou silou do pedálů.
Navíc jak na sebe jednotlivé převody pěkně navazují, odbouráte skoky v převodech, kdy řadíte přesmykačem a zároveň přehazovačkou, aby jste plynule navázali dalším řadícím stupněm a stane se vám, že neodhadnete o kolik se na kazetě vrátit a musíte ještě jednou korigovat.

Mínusem je o trochu větší hlučnost

V mém případě za hlučnost může částečně kladka napínáku, která lehce vrní, ale hlavně asi dva hlučnější převody, které u tohoto systému obecně opravdu trochu víc „bzučí“, ale dá se to v pohodě přežít i například při šesti hodinové jízdě na závodě dvojic Jasoň-Drsoň, který jsme absolvovali nedávno s Pedrosem a při kterém jsem i píchnul a odzkoušel si „závodní“ výměnu se sundáním a nasazením externího řazení, což znamená zdržení 20 - 30sekund.
Na druhou stranu vypnutí řetězu mě zbavilo klasickýho mlácení řetězu o zadní stavbu při všech rozbitejch sjezdech.

Odolnost systému

detail
Při blátivém závodě na letošním MČR na dlouhé trati ve Svratce systém fungoval úplně netečně k blátivým podmínkám a hned cestou na první kontrolu jsem úspěšně ověřil odolnost, kdy mi hned po sobě skočily dva klacky do řetězu, což by na klasickém řešení určitě znamenalo konec.

Váha na zadku

Zmiňovanou obavu, jak se projeví větší váha na záď biku, jsem zaznamenal také díky odlehčení odpružené vidlice, snadnějším nadzdviháváním předního kola při přípravě na odraz při bunny hopu.

Údržba

detail
Další parádou je téměř bezúdržbovost, stačí vyčistit řetěz, jeden převodník a jeden pastorek a kolo je připravený na další den.
Na celkovou výdrž systému jsem opravdu dost zvědav... historky o borcích, co na systému Rohloff najeli sto tisíc kilometrů s údržbou v podobě pouze jedenkrát roční výměny oleje, ve mě vzbuzují další očekávání, kterým je úspora financí za každoročně sjetou kazetu, střední a malý převodník a hlavně několik řetězů, které jsou na klasickém systému namáhány krom tahu také krutem při přeřazování. Takže řetěz na singlespeed řešení, by měl vydržet větší porci kilometrů, stejně jako převodník na kterém se neřadí a také originál Rohloff pastorek, který se údajně po ujetí 5000km otočí a dá se na něj najet dalších 5000km.

Další informace

Kompletní informace o náboji Rohloff SpeedHub 500/14 od německého výrobce naleznete na českých stránkách www.rohloff.cz
Jestli se chcete svízt, nebo zjistit nějaký další informace, tak se mě na závodech nebojte oslovit /doufám teda, že mi na tom někdo nezmizí v nenávratnu (c;/ nebo se ptejte zde na www.mtbo.cz pod článkem v diskuzi.

detail
Honza -mAk- Svoboda
SNS Smržovka (www.sns.cz)

| Zobrazeno 13166x | Hardware | Honza -mAk- Svoboda

Komentáře článku

Napsat nový komentář
Jarda |
zpoždění při řazení
Cau Maku, kdysi jsem slysel ze pri pouziti externiho razeni dochazi k malemu zpozdeni nez skutecne dojde k prerazeni. Je to znat? Jinak ocenuji moc hezky clanek zvlaste pote co jsem minuly tyden pri mapovani Schovanky urval prehazku z meho Scotta kde je patka soucasti ramu. Jen ta cena :-) Diky Jarda
mAk |
Re: zpoždění při řazení
čus... no možná s tím externím řazením tam nějaký zpoždění je... ale řek bych, že to ani nebude měřitelný (c: To by chtělo porovnat mít kolo s a bez, aby to člověk testnul najednou, rozhodně to ale neni nic na co by si v provozu potom myslel, nebo žeby to mělo nějak zdržovat řazení. No a cenou to samozřejmě není pro každýho, nicméně když člověk třeba staví uplně nový kolo, tak je to dobrá alternativa a ono ikdyž zainvestuješ v rámci přestavby, tak se ti to na kazetách a převodnících za několik let vrátí, nemluvě o ulomenejch patkách a přervanejch přehazovačkách... Měj se...
b |
jenom letos 2x přehazovačka , 3x řetěz => jeden pád => zničení koutoučové hydr. brzdy => pád => zničení řadící páčky, převodníky....tak se mAku těším až ti ujedu s tím kolem :o)
Marťas |
Žere výkon?
Ahoj mAku.
Slyšel jsem, že ta nába žere přes 5 % výkonu třením v ozubených převodech a roztáčením oleje. Jaký z ní máš v tomto směru pocit? Nebrzdí to třeba, když jedeš z kopce bez šlapání? Hřeje se při jízdě, nebo po delším sjezdu?
Marťas
mAk |
Re: Žere výkon?
No na stránkách www.rohloff.cz se dočteš, že mechanická účinnost se podle aktuálního převodu pohybuje v rozmezí 95 - 98%, to že tam nějaký tření je, zpozoruješ když třeba roztočíš kolo a ono se zpomaluje určitě o něco rychlejc než klasika. Na stránkách máš taky graf s porovnáním s klasickym systémem a rozdíl to zase moc neni... pocitově když zlehka frekvenčně točíš, tak možná rozdíl mezi některejma převodama je, ale nic nad čím bych přemejšlel jakože takový převody nebudu jezdit. To jestli se hřeje musim někdy otestit, ale spíš než ve sjezdu by se to mohlo hřát při vysoký frekvenci šlapání, ale ještě se mi z ní nečoudilo (c;
Palo Kianicka |
Hmotnost vzadu
Ahoj Honza, dobrý článok, taktiež plánujem prechod na Speedhub, ale mám obavy z vyššej hmotnosti vzadu. Pri zjazdde to je trochu výhoda, ale čo výjazdy ? Ako si túto zmenu cítil pri prudkých stúpaniach a v technických pasážach, kde bolo treba obratnosť ?
mAk |
Re: Hmotnost vzadu
No já bych řekl, že tou kompletní změnou Rohloff dozadu a o půl kila lehčí vidlice dopředu, kterou jsem udělal prakticky najednou, je to možná v extrémnějších situacích trochu znát, ale všechno je to o technice jízdy a to co sem byl schopnej vyjet dřív dám po týhle změně taky a že tady v okolí Jablonce a Smržovky máme hodně slušný výjezdy. Takže žádný omezení v tomhle nevidím.
Křižák |
zkusenosti po roce
Ahoj, chtel jsem se jen zeptat, jaky jsou zkusenosti po vic nez roce uzivani a v podstet po dvou sezonach zavodeni.Jak casto teda odchazi ten retez, co vydrzi pastorek a tak. Dik
vlastimil |
komentář

Zdravim všechny. Chci poděkovat za perfektní článek. A to moc. Samozřejmě toto řešení plánuju (jinak bych to asi nečetl), jelikož přesně jak autor piše, všech těch klacků a bláta mam plné zuby.. Všechny dotazy bych v tomto kontrastu problémů považoval za bezpředmětný (i když chápu), ale je na každym aby si tu svou cestu prošel sám.. Obdivuju lidi co dotáhnou technoligii `do konce` (nebo se přiblíží dokonalosti) a i lidi co to ocení a ještě o tom napišou skvělej nezaujatej článek.. Fakt mě to dojalo, ještě jednou díky!

V.


p.s. nejsem cyclo závodník, na extrém závodu jsem rekreačně byl (Beskydy-5BV) a atmosféru si dokážu představit, tedy autora plně chápu, přeju vše nej!!!





Český pohár MTBO podporují
HAVEN, Slime, Joe´s, FOSS, Gipiemme, Recon, CamOne, Airhole, Jetblack Sporticus, potřeby pro orientační běh a MTBO
MIRY, mapník, mapníky, mapholders, mapholder, mapboards, mapboard, map, cardholder, portamapas, MTBO, MTB, mountain bike orienteerin, ski orienteering, ski-o Zdraví v láhvi - Kitl Astera, s.r.o. - zakázková výroba uměleckého skla, skleněné trofeje, ocenění a dárky, design, life style, art deco ForRide.cz, vše pro jízdu na kole, cyklo e-shop Webové stránky, Internetové aplikace - strict Mapník pro MTBO AutoPilot

Tyto webové stránky používají soubory cookie

Používáme soubory cookie ke zlepšení uživatelského zážitku. Používáním našich webových stránek souhlasíte se všemi soubory cookie v souladu s našimi zásadami používání souborů cookie.
Soubory cookie jsou malé textové soubory, které webové stránky ukládají do vašeho počítače. Webové stránky používají soubory cookie, aby uživatelům umožnily provádět určité funkce. Soubory cookie, které jsou vyžadovány pro správné fungování webových stránek, je možné nastavovat bez Vašeho svolení a používáním našich webových stránek s nimi souhlasíte. Všechny ostatní soubory cookie je nutné schválit. Svůj souhlas s používáním souborů cookie můžete kdykoli změnit na naší stránce Nastavení cookies.

Odmítnout vše Přijmout vše Přizpůsobit volby
Podrobnosti
  • Nezbytně nutné Umožňují základní funkce webových stránek, jako je přihlášení uživatele a správa účtu. Webové stránky nelze bez nezbytně nutných souborů cookie správně používat.
  • Výkonové Používají se ke sledování toho, jak návštěvníci webové stránky používají, jde např. o analytické soubory cookie. Nelze je použít k přímé identifikaci určitého návštěvníka.
  • Pro cílení Používají se k identifikaci návštěvníků mezi různými webovými stránkami, např. obsahovými partnery a bannerovými sítěmi. Tyto soubory cookie mohou společnosti použít k vytvoření profilu zájmů návštěvníků nebo k zobrazování relevantních reklam na jiných webových stránkách.
  • Funkční Používají se k zapamatování informací o návštěvnících webových stránek, např. jazyka, časového pásma, rozšířeného obsahu.
  • Nezařazené Jsou ty, které nepatří do ostatních kategorií.
Nahoru