MTBO.cz
MTBO - mountain bike orienteering

Mapové tréninky vhodné pro MTBO

Hodně se v přípravě mluví o mapové teorii a tréninku paměti. Připravil jsem metodický materiál ve formě zábavných hříček pro tento trénink vycházející z níže uvedených cvičení.
1. Trénink pro rychlou orientaci v mapě

Kruhový posilovací nebo intervalový běžecký trénink (možno i fartlek s občasnými přestávkami), v pauze (cca 20´´) najít a zaškrtat v mapě všechny krmelce, posedy, jámy, vývraty a podobné objekty. Co pauza, to pouze jeden druh objektů. Po tréninku si v klidu prohlédnout, čeho sis v časovém stresu během pauzy nevšimnul.

2. Trénink mapové paměti a rychlé orientace v mapě

Opět nějaký fyzický trénink kombinovaný s mapou. V první pauze si pamatovat přesné vymezení výstřižku mapy nalepeného na papírové kartě, v pauze následující zakreslení hranic tohoto výstřižku do celé mapy.

3. Trénink volby nejkratšího postupu

Na síti stop (cest) hledat v pauze nejkratší postup mezi 2 kontrolami bez ohledu na jeho obtížnost. Po tréninku proměřit možné varianty kurvítkem.

Náročnější obdobou je scorelauf na takové mapě.

4. Trénink mapové paměti - linie

Opět nějaký fyzický trénink s pauzami vyplněnými střídavým pamatováním a zakreslováním do čisté mapy. V první pauze je třeba si zapamatovat linii zakreslenou v mapě a v následující ji pak zakreslit do své čisté mapy. Užitečné je najít si nějaká zjednodušení (dvakrát levá, pak doprava; furt rovně až za hustník zleva, až na kopeček atd.). Nebo si to prostě obtisknout do paměti. Záleží, jaký máš typ paměti, co ti nejvíce vyhovuje.

5. Trénink mapové paměti a volby postupu

Opět fyzický trénink s pauzami. V první pauze si musíš zapamatovat, jak bys jel vybraný postup (nemusí to být vůbec nic těžkého na volbu, jde o to určit si jasné orientační prvky, které by jsi sledoval při postupu, a ty si pamatovat). V následující pauze pak na čistý papír (druhou stranu mapy) kreslíš onen postup, resp. jeho nejdůležitější prvky (300 m je křižovatka, pak kousek malá cesta zprava, zatáčka doleva, vpravo hustník, 100 m za ním odbočka průseku doprava a tam je kontrola). Zkoušej si všímat všech možných orientačních bodů - el. vedení, změna v terénu, paseky, hustníky, potoky přes cestu atd.


Tréninky jsou postaveny od těch základních až po ty nejnáročnější a pro MTBO i nejdůležitější. Takhle nějak, jak uvádím v posledním 5. tréninku, bys měl uvažovat i při závodě. Je celkem jedno, jestli budeš tyto tréninky (spíš mapové hrátky) zkoušet při posilování, nebo si vezmeš s sebou na běhání či na kolo. Obvykle se to dělá v tělocvičně při kruhovém tréninku, ale důležité je především to, abys byl trochu zadýchaný a musel si potřebné informace pamatovat i při fyzické zátěži. Pauzy si urči v jednotlivých případech sám. Jde o to, abys byl v určitém časovém presu a nekoukal do mapy 2 minuty (to si v lese taky mockrát nedovolíš). Obvykle to bývá tak 20 - 30´´, u něčeho náročnějšího může být i trochu víc.

Taky je dobré se občas vrátit k nějakým starým mapám a absolvovaným závodům. Připomenout si, jak jsi to tehdy jel, jak bys to jel dnes, co byla hloupost a co jsi naopak udělal dobře.

| Zobrazeno 7862x | Trénink | Kamil -Kejmil- Arnošt
Český pohár MTBO podporují
HAVEN, Slime, Joe´s, FOSS, Gipiemme, Recon, CamOne, Airhole, Jetblack Sporticus, potřeby pro orientační běh a MTBO
MIRY, mapník, mapníky, mapholders, mapholder, mapboards, mapboard, map, cardholder, portamapas, MTBO, MTB, mountain bike orienteerin, ski orienteering, ski-o Zdraví v láhvi - Kitl Astera, s.r.o. - zakázková výroba uměleckého skla, skleněné trofeje, ocenění a dárky, design, life style, art deco ForRide.cz, vše pro jízdu na kole, cyklo e-shop Webové stránky, Internetové aplikace - strict Mapník pro MTBO AutoPilot

Tyto webové stránky používají soubory cookie

Používáme soubory cookie ke zlepšení uživatelského zážitku. Používáním našich webových stránek souhlasíte se všemi soubory cookie v souladu s našimi zásadami používání souborů cookie.
Soubory cookie jsou malé textové soubory, které webové stránky ukládají do vašeho počítače. Webové stránky používají soubory cookie, aby uživatelům umožnily provádět určité funkce. Soubory cookie, které jsou vyžadovány pro správné fungování webových stránek, je možné nastavovat bez Vašeho svolení a používáním našich webových stránek s nimi souhlasíte. Všechny ostatní soubory cookie je nutné schválit. Svůj souhlas s používáním souborů cookie můžete kdykoli změnit na naší stránce Nastavení cookies.

Přijmout vše Odmítnout vše Přizpůsobit volby
Přizpůsobit volby
Podrobnosti
  • Nezbytně nutné Umožňují základní funkce webových stránek, jako je přihlášení uživatele a správa účtu. Webové stránky nelze bez nezbytně nutných souborů cookie správně používat.
  • Výkonové Používají se ke sledování toho, jak návštěvníci webové stránky používají, jde např. o analytické soubory cookie. Nelze je použít k přímé identifikaci určitého návštěvníka.
  • Pro cílení Používají se k identifikaci návštěvníků mezi různými webovými stránkami, např. obsahovými partnery a bannerovými sítěmi. Tyto soubory cookie mohou společnosti použít k vytvoření profilu zájmů návštěvníků nebo k zobrazování relevantních reklam na jiných webových stránkách.
  • Funkční Používají se k zapamatování informací o návštěvnících webových stránek, např. jazyka, časového pásma, rozšířeného obsahu.
  • Nezařazené Jsou ty, které nepatří do ostatních kategorií.

Notice: Undefined index: js_share in /home/html/mtbo.cz/public_html/_templates/js-share.tpt on line 11
Nahoru