MTBO.cz
MTBO - mountain bike orienteering

Hlídejte si své miláčky. Krade se! / Přispějme na ukradené kolo

Jak jste možná někteří slyšeli, během posledního pohárového víkendu v Březové bylo ukradeno nové kolo našeho kamaráda RaMacha. Nadělalo to spoustu vrásek nejen přímo majiteli, ale také to nemálo zkazilo náladu pořadatelům pod vedením Jirky Kubína a jelikož jsem měl informace jen o tom, že kolo zmizelo z úschovny (kam jsem já své kolo ten víkend nedával), poprosil jsem Jirku aby mi popsal jak to v úschovně probíhalo.

Měli jsme systém do kolárny

• borec přijde s kolem, dostane na rám tu pevnou papírovou pásku, co se dává na ruku na různých akcích, řekne pořadateli heslo a ten ho napíše na tu pásku
  • kolárnu zavřeme a v noci pohlídáme, to je vždy bez problémů
  • ráno borci napochodují a oproti heslu je mu bike vydán, tady se stala chyba – naši je pustili dovnitř hromadně a zloděj si heslo prostě přečetl a odrecitoval správně
  • když si vydávající uvědomil, že něco nesedí, bylo už pozdě a mohli jsme jen zavolat policii
  • no a pak už jen ošklivá chvilka pro RaMacha a nás všechny. Hned na místě jsme RaMacha ujistili, že bez ohledu na jakousi právní stránku cítíme morální závazek, vyplývající z naší chyby a kolo mu prostě zaplatíme, i tak tratí jakési love a trpí ztrátou svého miláčka (zkus si to představit), navíc nemohl jet ani nedělní middle

Jak řešit úschovnu

Samozřejmě jsem si lámal hlavu jak nejlépe předejít podobné situaci v budoucnu a napadlo mě docela elegantní jednotné řešení se kterým tedy nemusí souhlasit všichni obzvlášť po ránu po sobotním večírku (c; Ale myslím, že by bylo fajn se mu společně přizpůsobit.
Za A si každý jednoduše své kolo zamkne zámkem, protože nějakou manipulaci se zámkem bez klíče by vydávající pořadatel zaznamenal.
Za B při odchodu z úschovny se prostě každý nechá povinně pořadatelem vyfotit včetně kol která odnáší. To by pro případné loupežníky mohlo být dostatečně odrazující a navíc bude když tak případný materiál pro policii.
Na straně pořadatele se samozřejmě předpokládá účast organizátora / hlídače během celé doby kdy je úschovna přístupná. To ale zároveň neznamená častý nešvar, kdy někteří svá kola nechají v úschovně i po skončení předem dané výdejní doby.
Pokud máte jiný nápad, podělte se o něj v komentářích pod článkem.

Kola na závodech

Samozřejmě výše popsané řešení kryje pouze situaci v úschovně. Doba, kdy jsme svá kola bezstarostně odkládali na shromaždišti je asi ta tam. Nebo alespoň pro mne se situace mění a zámek začnu používat asi častěji než doposud.
Né že bych chtěl někoho strašit, ale osobně nechápu jak někteří dokáží riskovat a přes noc nechají kola zamknutá ke stromu, případně na střeše svého vozu. Zažil jsem situaci třeba na čtyřiadváce v Liberci, kde kola zmizela ze střechy ze zamknutých nosičů a to jejich majitel spal přímo ve voze!
A také z této akce znám historku, kdy si pořadatelé vytipovali dvojičku lidí, kteří jim úplně neseděli mezi ostatní a začali se ptát s kým závodí a jakou jedou kategorii, díky čemuž odhalili kradaře před tím než něco vzali. Takže i nové neznámé tváře mezi námi mohou být tak trochu podezřelé a zaslouží si více pozornosti od nás všech, ale samozřejmě všeho s mírou.

Chci přispět

Ale zpátky k RaMachovi. O celou situaci jsem se začal zajímat u pořadatelů, protože znám ten pocit a chtěl jsem přispět RaMachovi finančně alespoň nějakou částkou. Ono tedy nakonec to není přímo jemu, ale pořadatelům, protože ti to vzali na sebe a finanční díra nakonec vznikla u nich. Takže kdo má chuť přispět, může poslat libovolnou částku na oddílový účet TJ Slovan Karlovy Vary 1264640014/3030 (Air Bank) s variabilním symbolem 9999. A já poprosím Jirku, aby nám třeba na konci příštího týdne, tedy před závody v Číměři, řekl kolik se podařilo vybrat.
Díky za pozornost a doufejme, že podobných situací bude co nejméně.

| Zobrazeno 5779x | Hardware | Honza -mAk- Svoboda

Komentáře článku

Napsat nový komentář
Pavel - Pafik - Štáfek |
Registrace v úschovně

Bohužel jak podle mých osobních statistik, tak i dle rozhovorů s policisty je ale oblast mezi Plzní, Chebem a KV co do rafinovanosti a drzosti zlodějů kol jednou z nejrozvinutějších oblastí světa. Budiž to poučením i pro účastníky letošní BA, která je nedaleko.

Mně šlohli kolo na BA 2002, což je geograficky taky coby kamenem dohodil... Na druhou stranu tenhle zážitek asi způsobil, že jsem u MTBO definitivně zůstal (BA jsem tehdy odjel na kole půjčeném od samotného ředitele závodu, byl to extrémně hluboký zážitek a z neperspektivního jezdce XC se stal stejně neperspektivní závodník MTBO :-))

Ale k věci: na Kladně jsme měli taky pásky, ale obráceně - měli je povinně závodníci + jejich doprovod, dávali jsme je jen přes vedoucí týmů, ostatním jen výjimečně a výhradně "na známej ksicht". Tím se podle nás mělo zajistit, že do vyhrazených prostor se nedostane nikdo mimo "naše"lidi. Vrátnej v tělocvičně sice díky tomu prudil i některé závodníky, kteří se pro pásek museli vracet, ale to je daň za bezpečnost. V samotné úschovně pak byla ještě k tomu písemná evidence uschovaných a zpět odebraných kol. Pásky pro všechny účastníky akce (obzvlášť pokud jsou na první pohled unikátní -logo, atp.) prostě významně zvyšují náročnost přípravy případných záškodníků na krádež.

Povinné focení je taky možné řešení, byť poměrně logisticky náročné, když už by tohle pořadatelé museli dělat, navrhoval bych to spojit s nějakou recesí - např. pamětní foto na kole s pozadím Velké čínské zdi nebo tak něco.

Nebo by nějaký chytrý programátor mohl vymyslet plugin do ORISu, kdy by každý závodník měl krom stávajících údajů ještě možnost nahrát fotku sebe a svého kola, případně nějaké základní údaje o závodním materiálu. No a u vyzvedávání kol bude krabka, strčíš čip a hlídači vyskočí na displej tvoje fotka a údaje o biku... Pak jsou tady různý Datatagy atp., technologie dneska umí ledacos.

Jak je psáno v článku, tahle smutná záležitost jde do značné míry za pořadatelem. Ať vymyslíme cokoli, každopádně vždycky to bude o důslednosti, sebelepší systém je naprd, když to nikdo neohlídá.

mAk |
Čím ti přijde focení u východu logisticky náročné? Stačí obyč foťák nebo i mobil. Takže to právěže vůbec nezatěžuje pořadatele, protože nemusí nic tisknout a připravovat. A navíc mi to přijde nad všema systémama s papírkama nebo čipama... protože kolo se dá vyzvednout i na ukradnutej čip nebo papírek.
Maru Březinová |
Návrh
Co třeba, kdyby si každý pořadatel vytiskl čísla (stačily by malý papírky), které by hlídač úschovny každému nalepil na kolo a kopii daného čísla by si každý závodník hlídal u sebe. Druhý den by si své kolo vyzvedl po předání tohoto čísla pořadateli. Co si tak pamatuju, dělá/dělalo se to tak na BA a nikdy s tím žádný problém (snad) nebyl. Každý si své miláčky střežíme na shromaždišti, tak by snad nebyl takový problém střežit si své číslo i do druhého dne. :)
Martin B. |
Chip
A co takhle pri vstupu do uschovny nalepit papirek s cislem na kolo. Poradetel si k cislu zapise tvoje SI. Rano dostanes kolo pouze na chip
Albert |

Přesně to mě taky napadlo :-) Je to jednoduché a rychlé.

No ale i tak si budu nadále kolo v úschovně zamykat. Bohužel žijem kde žijem jako ta malá tasemnička...

mAk |
systém
při navrhování systémů myslete taky na to, že někdo vyzvedává i kolo svého partnera = nemusí mít jeho papírek s číslem nebo jeho čip. Někdo také vozí svůj SI stále připevněn ke kolu a ten pak zůstává v úschovně. A papírek se dá prostě zašantročit... (c:
Albert |

No, tak když deš vyzvedávat někomu kolo, musí ti samozřejmě dát čip - lístek. To je stejný jak s bundou v šatně. Samozřejmě by to nemusel být čip ale lístek s napsaným číslem, ale ten už se dá padělat snáz.

Tvůj nápad s focením je taky dobrej - kdybych šel krást a viděl že se tam fotí, tak tam asi nepudu. Akorát se bojím, že se budou dělat fronty, ale to konec konců s lístkama taky.

Puchi |
Papírový náramek stojí cca 1,50 kč, za víkend se nerozmočí, je na něm unikátní číslo a některé verze obsahují druhou samolepící část se stejným číslem. Kdo ztratí, musí to hned řešit, ale primárně jeho smůla. Bez náramku výdej kola pouze na občanku i s fotkou. Nejjednodušší, nezatěžuje nikoho, žádné velké náklady ani nároky. Podmínkou je u výdeje nekompromisní pořadatel. Samozřejmě zamykat.
Pafik |

Obávám se, že samotné focení nezajistí, že někdo neodfrčí na mým biku. Co je mi platné, že vím, jak zloděj vypadá (a že ho možná i policajti najdou), když už kolo nikdy neuvidim:-( Zlodějům, které jsem kdy viděl, bylo navíc často docela fuk, že má někdo jejich obrázek. Maj to asi trochu jinak nastavené než Albert;-)

K fotografovi tudíž navíc potřebuješ stejně ještě maníka s evidencí  údajů a výdej zabere určitě o dost víc času. (Ad moje poznámka o vyšší náročnosti na pořadatele)

Celkem rychlá a fajn mi taky přijde zmiňovaná kombinace nějakého čísla na kolo a SI nebo náramku.

Eduardo |
Zámek
Zdar, a což si takhle prostě jednoduše vždycky zamykat aspoň dvě kola k sobě? Akorát si musíš najít partnera a ráno kolo vyzvednout spolu. Kola zamčená k sobě se prostě ráno nevydají..
Marťas |
Většina systémů stačí

Většina systémů je dobrá, i ten co použili Karlovaráci nebyl špatný. Problém byl v nedůsledném provedení, což zabije každý systém. Čímž nechci pořadatele pranýřovat - měli prostě smůlu že byli první kde se stal průser a odteď si na to asi každý dá větší pozor. Bohužel KV za tu zkušenost zaplatili, proto sbírku považuju za dobrý nápad a hned přispívám.

Osobně se přikláním spíš k jednodušším systémům (zámek, foťák je taky ještě OK), už proto, že např. my jako malý oddíl nemáme navíc pořadatele do úschovny. Všichni musí makat na vlastním závodě.

Ještě by mě docela zajímalo, jak by se řešil případ, kdyby banda (ozbrojených) lupičů vykradla celou úschovnu i přes odpor hlídače. Doufám ale, že to zůstane v teoretické rovině.

Jirka Kubín |

Souhlasím s Marťasem - vystihl to naprosto přesně, každý systém stojí a padá s jeho důslednou realizací.

Praxe ukáže, ale určitě se to teď dlooooooouho nikomu nestane.

Všem solidarizujícím děkujeme a já doufám, že další podobná sbírka už nebude třeba .....

Český pohár MTBO podporují
HAVEN, Slime, Joe´s, FOSS, Gipiemme, Recon, CamOne, Airhole, Jetblack Sporticus, potřeby pro orientační běh a MTBO
MIRY, mapník, mapníky, mapholders, mapholder, mapboards, mapboard, map, cardholder, portamapas, MTBO, MTB, mountain bike orienteerin, ski orienteering, ski-o Zdraví v láhvi - Kitl Astera, s.r.o. - zakázková výroba uměleckého skla, skleněné trofeje, ocenění a dárky, design, life style, art deco ForRide.cz, vše pro jízdu na kole, cyklo e-shop Webové stránky, Internetové aplikace - strict Mapník pro MTBO AutoPilot

Tyto webové stránky používají soubory cookie

Používáme soubory cookie ke zlepšení uživatelského zážitku. Používáním našich webových stránek souhlasíte se všemi soubory cookie v souladu s našimi zásadami používání souborů cookie.
Soubory cookie jsou malé textové soubory, které webové stránky ukládají do vašeho počítače. Webové stránky používají soubory cookie, aby uživatelům umožnily provádět určité funkce. Soubory cookie, které jsou vyžadovány pro správné fungování webových stránek, je možné nastavovat bez Vašeho svolení a používáním našich webových stránek s nimi souhlasíte. Všechny ostatní soubory cookie je nutné schválit. Svůj souhlas s používáním souborů cookie můžete kdykoli změnit na naší stránce Nastavení cookies.

Odmítnout vše Přijmout vše Přizpůsobit volby
Podrobnosti
  • Nezbytně nutné Umožňují základní funkce webových stránek, jako je přihlášení uživatele a správa účtu. Webové stránky nelze bez nezbytně nutných souborů cookie správně používat.
  • Výkonové Používají se ke sledování toho, jak návštěvníci webové stránky používají, jde např. o analytické soubory cookie. Nelze je použít k přímé identifikaci určitého návštěvníka.
  • Pro cílení Používají se k identifikaci návštěvníků mezi různými webovými stránkami, např. obsahovými partnery a bannerovými sítěmi. Tyto soubory cookie mohou společnosti použít k vytvoření profilu zájmů návštěvníků nebo k zobrazování relevantních reklam na jiných webových stránkách.
  • Funkční Používají se k zapamatování informací o návštěvnících webových stránek, např. jazyka, časového pásma, rozšířeného obsahu.
  • Nezařazené Jsou ty, které nepatří do ostatních kategorií.