MTBO.cz
MTBO - mountain bike orienteering
Novinky Kalendář

Zážitek nemusí být pěkný, hlavně když je silný

tato slova se mi vybavila již cestou na start nedělního 7. závodu ČP MTBO pořádaného SKOB Zlín v nedalekém Fryštáku. Hrstka závodníků, která závod absolvovala, ví proč. Ti ostatní se mohou důvod dozvědět na následujících řádcích.

Ale popořadě. Přijíždějící závodníky přivítaly v sobotu před polednem nejen lepé pořadatelky, mírně zahnívající rybník a obsluha bufetu se slovy "Poďte na kořalku, po závodě už nebude", ale také hutné vedro a spalující slunce. Spolu se zlínskými kotáry vskutku vražedná kombinace. Možná i proto se na startu objevilo jen 35 štafet ve třech kategoriích - dvou mistrovských (D a H) a v příchozích - což vskutku není mnoho. A je to škoda, neboť závod to byl zdařile postavený a v obou hlavních kategoriích dramatický od startu až do konce.

Vše odstartovali muži. 22 prvních úseků mělo trochu problém se vejít na startovní rošt, ale vše proběhlo bez kolize. Od začátku šel do čela Alda (Pell's), který si jako jeden z mála dovolil upevňovat mapu za jízdy. V tomto případě se nepotvrdilo přísloví o prvním vyhrání a Alda finišoval stejně, jak začal. Na předávku přivezl velmi slušný náskok 2 minut na tři další borce - Tiskyho (Bruntál), RaMacha (Tesla) a Křižáka (Loko Pardubice). Křižák předvedl excelentní finiš, na který však nebyl připraven jeho druhý úsek. Za další dvě minuty se přiřítila druhá skupinka, která ještě mohla být ve hře o medaile - na 5.-7. místě Gebák (Pell's B), Emča (Rolníci z Prahy) a , naštěstí pro mne, Kúča (VŠiváci z Prahy). Za zmínku stojí technické trable Tiskyho. Vytrhl si řadící lanko. Po celý závod tedy měl "zařazen" nejtěžší pastorek (12 zubů) a řadil pouze převodníkem. Nic moc...

Baby měly na startu trochu větší selanku, bylo jich jen devět. Míša Lacigová (USK) vyrazila dle Aldova vzoru, tentokrát se však to přísloví potvrdilo. Po velkém kiksu z toho bylo průběžné 4. místo a ztráta přes 5 minut. Dámský peloton přivedla do cíle Topinka v barvách Nového Boru a ukázala, že má na to přestat sbírat ceny v kategorii D a přesunout se do elity prohánět naše nejlepší. Minutku zpět předávala Hanka La Carbonara, spolehlivá jako vždy. Barča Chudíková dovezla štafetu Jihlavy na průběžném třetím místě, ale již se 4 minutovou ztrátou.

Do lesa tedy vyrazily druhé úseky. Jakožto jeden z nich mohu popsat, co je čekalo. Po startu hned strmý asfalt vesnicí, pak po poli a když člověk dofuněl do lesa, stále se pokračovalo kolmo na vrstevnice. Na zakyselení a následné chyby přesně to pravé. Osobně jsem se hodně kontroloval, abych "nezávodil". Přesto mi srdce tepalo frekvencí 180 (187 max). Stavba tratí se na první pohled jevila originálně. Jedna farstovaná kontrola, a pak uzlovka. Odsud dva okruhy (ženy jen jeden) a třetí delší končil v cíli. V obou okruzích spíše kratší postupy, žádná velká volba a dlouhé přemýšlení. Pozitivem bylo, alespoň pro mne, že trať neobsahovala žádné zabijácké tlačící výjezdy. Přesto bylo třeba maximální koncentrace, nechytnout svou odbočku či naopak chytnout špatnou bylo možné kdykoliv, a, především, maximální fyzické nasazení. Výtka pořadatelům směřuje k neoznačenému zákopu na cestě před 19. mužskou kontrolou. Zahlédl jsem ho na poslední chvíli, a pak se jen modlil, aby byl skok dostatečně dlouhý. Byl. Ale dost lidí skončilo v kotrmelcích, zvláště ženy měly problémy. Červenou čárku v mapě si to zasloužilo a možná i výstražné cedule v terénu. Jinak to byl ale moc pěkný závod, po poctivé hodinové dřině byla návštěvu vhodně umístěného bufetu (hned za předávkou) opravdu balzámem.

Druhé úseky vykrystalizovaly kandidáty na medaile. V mužích Šurgy nenechal nic náhodě a pro finišmena Jaryna připravil nejlepším časem na úseku skvělou pozici. Pip předával Tomínovi o více než tři minuty zpět. Ale známe Tomína, boj o zlato ještě nebyl rozhodlý. Bitvu o bronz připravily svým finišmenům druhé úseky Tesly (Schwabach to Pari) a USK (Smíšek to Kládin), další štafety již měly větší ztrátu.

S druhými úseky mužů dorazily na druhou předávku i první ženy. Zde se děly věci! Jihlavě skvěle zajela Renata Paulíčková a předávala Evce Haškové. Na druhém a třetím místě pak dvě minuty zpět Bor (Andrea Kohoutová to Olča Lepšíková) a Tesla (Marmeláda to Katka Holíková). Až na 4. místě vyrážela favorizovaná (alespoň dle sestavy) štafeta USK 7 minut za první a 4 na bednu, když ani Kristýně se dvakrát nevedlo.

Vzhledem k absenci divácké kontroly a takřka nulovým informacím z lesa, se na sběrce tísnil houf nedočkavých diváků. Režie nemohla být dokonalejší. Spolubojovníci z Pellsu a Bruntálu nedočkavě vyhlíželi své borce, když se přiřítila první žena. Nepravděpodobné se stalo skutkem, v novém tyrkysovém dresu USK se mihla Markéta. V lese postupně minula všechny soupeřky, eliminovala ztrátu 7 minut a v suverénně nejlepším čase dne dojela své štafetě pro titul. Jistě si vzpomněla na jiné štafety konané před 8 měsíci, a nejen ona... Druhá dojela lehce zklamaná Evka (Jihlava) a třetí Olča.

A mezitím se stále čekalo na muže. Začínalo to být napínavé, očekávaný čas již uplynul, z lesa se mohl objevit kdokoliv z prvních štafet. Nakonec to pro Pell's dobře dopadlo. Jaryn mazácky orazil za jízdy a ještě stačil informovat, že ho Tomíno dojel, ale pak to po... Tomíno přijel za pár minutek, spíše vlažně, a tak měl alespoň čas zapózovat fotografům. Na třetím místě asi většina přihlížejích čekala Pariho. Ale byl to opět modrý dres USK a finišman Radek Laciga. Na Teslu tak zbyla brambora. Pari Kládinovi ujel (od Kládina by taky byla pěkná zhovadilost se ho držet) hned po startu. Ale pak zvolil špatný postup údolím, kde se zasekal na pár minut. Kládin pak dosáhl nejlepšího času dne (za kolik by asi jel Pari, kdyby...).

Den plný napětí a velkých výkonů pomalu končil. A to jsme ještě netušili, co nás čeká zítra.

V noci přišla bouřka. Spíše několik. Nicméně to pořád ráno vypadalo docela optimisticky. Jenže těsně před startem se zatáhlo a spustil se asi hodinový liják. Půda, již načatá z nočních bouřek další vláhu odmítla akceptovat a ukázala bikerům, jak vypadá zlínské bahno. To nejhorší přišlo již cestou na start. Během asi kilometrového úseku po poli se z našich strojů stala neovladatelná závaží. Výhodou tentokrát musely být diskové brzdy. Klasická véčka totiž spolu s konstrukcí vidlice utvořily hráz, na které se zachycovaly kila jílu. Kola se tak prakticky přestala otáčet. Rovněž tak prostor přehazovačky a pastorků a okolí převodníků a přesmykače se změnilo v hnědé hromady lepivé hmoty. Vysvobození přinesl až startovní koridor. Pořadatelé ho prozíravě umístili na lesní asfaltku. Tam mohla nastat zdlouhavá operace sundávání jílovitých nánosů. V mém případě se to podařilo jen zčásti, kola se celkem točila, překvapivě šlo i řadit, což mi tedy zůstávalo záhadou. Bike byl přesto o několik kil těžší a setrvačnost kol výrazně zhoršená. O účinnosti brzd nemá smysl hovořit, žádná nebyla.

Za těchto podmínek se již samotné odhodlání nastoupit a porvat se s tratí mohlo považovat za malé vítězství. Já osobně jsem nechal tento pocit u sebe zvítězit a mé účinkování na trati se neslo v duchu neudělat nic sobě a natož kolu. Podobně asi uvažovalo více lidí, i když se našlo nemálo těch, kteří opravdu závodili. Alespoň to tak vypadá dle výsledků.

V ženách se vepředu seřadily favoritky. Hanka ukázala, že je na tom vytrvalostně i morálně velmi dobře a spravila si náladu po sobotních štafetách, kdy se Tesla nevešla na bednu. Markéta konečně po dlouhé době vydržela dva závody za sebou, což je skvělá zpráva nejen pro reprezentačního kouče. Olča potvrdila svoje letošní skvělé výsledky a již si pomalu může v kalendáři rezervovat druhý zářijový týden pro cestu na Slovensko.

Také v mužích se situace vyjasňuje. Na prvních místech nenastala žádná revoluce. Pari po sobotním zaváháním nenechal nic náhodě a vyhrál rozdílem tří tříd (sekund) nad lídrem žebříčku Tiskym. S menší kládou pěti minut následovala dvojice včerejších mistrů - Jarda a Alda. A rozdíl mezi nimi? Tři sekundy... to jsou ale náhody! Kousek za nimi pak letos velmi spolehlivý Kládin. Snad nedopadne po svém letním plánovaném výstupu na sedmitisícovku stejně jako jistý mistr světa v lyžování. Pokud by mu forma vydržela, mohl by se úspěšně porvat o nominaci.

Co říci závěrem? Kdo do Fryštáku nepřijel, může jen litovat. Pěkně postavené a dramatické štafety a v neděli bahenní očistec. V lese to naštěstí vypadalo lépe než na poli před startem, takže zážitky nakonec byly nejen silné, ale i pěkné. Co si víc přát? Snad jen právě větší účast závodníků. Pohled do výsledkové listiny je trochu smutný - 8 žen v elitě, 20 mužů, pouze 35 štafet. Škoda, nic jiného se k tomu asi říct nedá.

| přečteno 4479x | MTBO ČP + MČR | Milan -Smíšek- Jirásek

Komentáře článku

Napsat nový komentář
p/d |
výsledky
může mi prosím někdo poradit kde najdu tu zmiňovanou výsledkovou listinu?
SMíšek |
Re: výsledky
Jo, tak to se zeptej pořadatelů. Já jsem je dostal už v neděli večer mailem, tak jsem ani nezaregistroval, že na jejich stránce ještě nevisí. Předpokládám, že to brzy napraví
adam |
Re: výsledky
tak v utery vecer uz by neco byt mohlo snad.Ale jinak dik za pekne dlouhy a predevsim super clanek...alespon neco jsem se dozvedel.
Vlasto |
WRE v Martine
Keďže na českých stránkach nie je ani zmienky o tom, že v rovnakom termíne ako ČP v Zlíne sa v Martine (Slovensko) konali preteky WRE, za účasti vyše 160 pretekárov z 14 krajín, tu je odkaz na stránku pretekov s výsledkami a inými informáciami: www.orienteering.sk/martin/2005mtbo/
Vodr |
já bych to opravil. Zážitek nemusí být pěkný, hlavně když je dlouhý (viz H19A, 24.místo)
schwabach |
Re:
ovšem ondro... ten spurt do cile za 51 s - je vidět, že sis na to předchozí postup pořádně odpočinul :-)
Vodr |
Re: Re:
.a to jsem běžel pěšky.
schwabach |
Re: Re: Re:
to neříkej nahlas... ještě by tě z té bodované pozice mohli disknout, že jsi neměl čípek pevně spojený s v průběhu závodu pracně umytým kolem :-) a vůbec, dodržel jsi při tom běhu koridor? :-))
Vodr |
Re: Re: Re: Re:
já se klidně přiznám, koridor jsem nedodržel, tak rychlý zase nejsu. Já jsem stejně nepočítal, že mě dají do výsledků, když jsem, i když těsně, překročil limit. Jinak bych souhlasil s Ramachem o dokončení závodu i když čip ztratíš. Ale koukal jsem do prováděcích pokynů, tak za neřešitelnou závadu na kole můžeš požádat o průměr, to by se mohlo vztáhnout i na ten čip.
schwabach |
Re: Re: Re:
jo ještě jsme se pak bavili v hospě, žes to vlastně Ondro mohl klidně dojet.. ty dvě poslední kontroly píchnout do mapy, v cíli se dožádat změření času, pak se vrátit do lesa pro čip, vyčíst, ukázat ražení... a byl bys třetí... :-) v pravidlech kovanej rozhodně nejsu, ale prý se tak stalo na ňákých pěších a je to zcela legální...
Albert |
Re: Re: Re: Re:
Nechci teď přesně hledat příslušný bod pravidel, ale někde tam je, že po projetí cílem se závodník nesmí vrátit do závodního prostoru. Takže leda by mu pro ten chip dokvačil nějaký pořadatel.
Smíšek |
Re: Re: Re: Re: Re:
Jo, to jsem říkal Schwabachovi já. Stalo se to Olafovi na našich federálech tuším předloni. Rozhodčí měl tehdy stejný argument proti jako ty. Ale když si tam dojdeš po uzavření cíle (což zrovna v neděli v době kdy ho Vodr hledal už v podstatě bylo) tak to není ani proti pravidlům. A když se na to jakožto pořadatel či rozhodčí podívá z nadhledu, tak to musí každý rozumný člověk akceptovat. Takže až příště ztratíte čip, tak neházejte čip do žita a dokončete s mechanickým ražením. Šance na zdárné dokončení závodu tady je.
ramach |
ztracený čip - má cenu pokračovat ?
I já jsem v neděli ztratil čip a taky zvažoval, že budu razit do mapy a pak to nějak "uděláme". Ale připadá mi to , že bych v pravidlech nenašel oporu. Tak jsem vzdal slušně rozjetý závod, šel hledat čip a našel :-). Vzpomínám si, že na závodech v Bruntále před 2 roky jsem jako člen jury neuznal protest diskvalifikovaného závodníka, který si před startem "pouze" nevynuloval a nevyčekoval. Ale chytám se stébla - udělejme změnu v pravidlech, že po ztrátě čipu možno závod dokončit s náhradním ražením do mapy a vyčtením naražených kontrol z jednotek. Ono totiž na bajkách je daleko jednodušší o čip přijít než na pěších...
schwabach |
Re: ztracený čip - má cenu pokračovat ?
né že bych byl proti, osobně jsem naopak pro spíše benevolentní výklad pravidel - takže ani toho závodníka z bruntálu, pokud by bylo průkazné, že odstartoval ve své minutě a kontroly se mu vešly do zbývající kapacity čipu - tak bych pro jeho disk nehlasoval... vyčítání krabiček má ale i nějaký ten zápor - třeba že se musí z lesa donést až po skončení závodu, musí se pak provést samotný akt vyčtení... takže by se možná mohlo lehce stát, že by se nedělní odpoledne a vyhlašování (na které by čekali jen potenciální vítězové) a odjezd a ... mohlo lehce protáhnout až do večera. no chce to asi zvážit :-)
schwabach |
Re: Re: ztracený čip - má cenu pokračovat ?
se to tady ňák divně skládá, můj příspěvek z 1.7. byl reakce na ramacha - su zvědavej kam se to šoupne...
Radek Vintr |
Výsledky
Omlouvám se za výsledky, ale jsou nějaké problémy s webmasterem, snad dnes večer, ale jisté to není. Kdo má zájem, tak mu můžu poslat výsledky i s mezičasy mailem. Všechny zúčastněné oddíly je dostaly ještě v neděli na adresy z kterých přišly přihlášky, tak případně kontaktujte své oddílové přihlašovatele.
razeni do mapy |
alda
K tomu razeni do mapy bych mel pripominku, kterou mel na jednech zavodech keketak. Me to tehdy pripadalo nedulezite, ale ted bych byl taky pro. jde o to, ze bych navrhoval zanest do pravidel (v LOBu pry to tak je), ze zavodnik veze prazdnou karticku a vpripade nefunkcni SI jednotky (coz se nam ted stava nejak casto.....) razi do karticky. Zejmena pri nedelnim zavode bylo opatrne vytahovani mapy a nasledne skladani otazkou temer jedne minuty. A stejne jsem si urval policka pro razeni. Vytahujte mapu, kdyz chcije, tep busi ve spancich a nadupany souper to za vama hrne.... To je zadelano na pruser a v pripade, ze poradatel behem zavodu SI jednotku jeste vymeni, tak i na neregulernost....
Smíšek |
Re: alda
Souhlas. Taky jsem měl podobný problém, letos už podruhý v bahně (Jedovnice). Na MS v Austrálii vyfasoval každý takový malý jojo,který se přiklaplo pod mapník. Na něm byl kousek folie (v podstatě papír přelepený izolepou) s pár políčky na ražení. Ještě začátkem naší sezóny jsem to vozil, ale pak se mi to někam zatoulalo. Podle mě nemusíme čekat, až to bude v pravidlech (rozhodně jsem pro je změnit). Pokud s tím někdo bude jezdit a použije to při závodě, nemělo by to rozhodčímu vadit. Naopak je identifikace mnohem snazší (versus ražení do rozmočené mapy)
mAk |
ražení do kartičky
Jo to by asi nebylo uplně od věci (už sem 2x dojížděl s fakerem v puse, když se mi odervalo jojo, doufám že to taky neni na disk?). Ale asi by to mělo jít nějak ofiko cestou, to znamená dát do pravidel a vydat to tim způsobem, aby pořadatelé neměli další schánění navíc (ikdyž možná proč ne pro každý závod) že by si to závodník vyzvedl na celou sezonu a když by to použil a odevzdal pořadatelům v cíli, tak by si vyzvednul novou (je to závodníkova ochrana tak ať se stará)?
alda |
Re: ražení do kartičky
Jo, tak jsem to myslel a pry to tak na LOBech funguje. Pouzivaji se myslim nejake klasicke stare karticky. Koneckoncu ta by mohla byt u MTBO ui v dresu. Jezdi se s ni do te doby nez ji pouzijes a pak si udelas novou. Nemusi podle me ani byt napevno na kole, protoze mapu vlastne taky nemame pevne na kole. Videl bych to na klasickou karticku zaleenou v izolepe. Mozna trosku pristrizenou tak na 3-6 policek. Co se vlastne stane, kdyz ji zacnu pouzivat u ted bez opory v pravidlech? Ted jsem vlastne taky nerazil na misto k tomu urcene bo jsem ho u na mape nemel... ;-(
schwabach |
Re: Re: ražení do kartičky
ciao, na lobech to tak skutečně (ne prý) je - na prvním závodě nafásneš kartičku s pár políčky a pokud ji nezničíš, vozíš ji celou zimu. a je jen na tobě jestli si ji vemeš a kam ji dáš - dokonce na mtbo se dá vozit lépe (v dresu) než na lobu (ve slipech pod kombinézou?, v mapníku?) - takze presne jako aldova vize..
mAk |
Re: Re: Re: ražení do kartičky
no jak tak čtu pokyny na 5-denní MTBO v Plzni a teda jestli je chápu zprávně, tak pořadatelé nejspíš podpořeni naší diskuzí kartičku nechaj fasovat přímo na prezentaci. Vlastně u vícedenních závodů je to hodně podstatná záležitost, když si představim ztracenej fakáč v první etapě a kuli tomu disk zbytku vícedeňáků. Jen tak dál (c:
Loading...
Český pohár MTBO podporují
HAVEN, Slime, Joe´s, FOSS, Gipiemme, Recon, CamOne, Airhole, Jetblack Sporticus, potřeby pro orientační běh a MTBO
MIRY, mapník, mapníky, mapholders, mapholder, mapboards, mapboard, map, cardholder, portamapas, MTBO, MTB, mountain bike orienteerin, ski orienteering, ski-o Cyklo slevy, výprodeje - BIKEMAT.cz Astera, s.r.o. - zakázková výroba uměleckého skla, skleněné trofeje, ocenění a dárky, design, life style, art deco ForRide.cz, vše pro jízdu na kole, cyklo e-shop Horská kola | Vybavení pro sport, outdoor a zahradu | Give.cz Mapník pro MTBO AutoPilot