MTBO.cz
MTBO - mountain bike orienteering
Novinky Kalendář

Oranžová ve Varech některým pěkně zavařila

Po třech letech mě zase poslední závody nutí něco napsat k oranžové značce Rideable area. Jelikož jsem v sobotu na sprintu startoval úplně poslední, tak se ke mně informace o "nenalezitelných loukách v lese" dostala a tak to můj závod neovlivnilo. Vzpomněl jsem si ale na pocit jak jsem se s hledáním louky v lese sám potýkal před lety při svěťáku a to byla tato informace v pokynech, ale vzpomeň si že jo. I když jsem byl z dopoledne poučen, tak stejně v odpoledních štafetách na druhé mapě jsem do lomu ke své kontrole dojel tak trochu na náhodu, protože jsem změněným porostem jel na odhad vzdálenosti skrz prostor, který se z mapy moc pochopit nedal. Od pořadatele jsem měl informaci, že použili oranžovou proto, aby se neztratily cesty. Zkusil jsem tedy jak by vypadala záměna oranžové za mřížku (viz. obrázek).

Oranžová ve vysokém lese na sprintu

První řádek dvou obrázků je ze sprintu a situace za startem, kde byla v oranžové první kontrola pro většinu kategorií a zbytek jel jen kolem. Situace kdy mohl být zmaten každý kdo nečekal, že oranžová je jen oblast kde se při celkovém zákazu pohybu mimo cesty dalo ve vysokém lese pohybovat naopak všude. Za mě mřížka by splnila svůj účel mnohem lépe.

Oranžová na louce a k tomu přes navazující porosty při štafetách

Nepamatuji si víc matoucí případ než to, když se pohybujete po louce, která je značená oranžovou pro pohyb všude a najednou se louka změní v les, ale ten je pořád stejnou oranžovou. Člověku pak zbývá už jen orientace podle cesty + odhad vzdálenosti a jízda s pocitem, že to snad klapne.

Na druhém řádku jsem pro porovnání nechal originál a pak zkusil podle ortofoto domapovat kus lesa + světlinu a změnil jsem šedou pro lom na barvu pro hrázku. Na třetím obrázku jsem k tomu přidal sjízdnou mřížku, protože kontrola byla v lomu mimo cesty. Jelikož nakonec byla kontrola vidět i z cesty, tak bych si to v tomto případě jako stavitel odpustil, dal kontrolu na cestu a mřížku úplně vypustil, ale i tak mi přijde použití mřížky přes několik typů porostů mnohem přívětivější, než slít více typů porostů pod jednu oranžovou oblast.

Oranžovou prosím už jen na louku

Takže budu se opakovat, ale za mě oranžovou pouze a jen na open = na louku. Všude jinde, kde je les, hustník, tak mřížku i kdyby to bylo přes cesty. Ty bych v takové oblasti nevynechával, jako to bylo třeba na závodech u Kladna a nakreslil je, pokud jsou v terénu alespoň trochu zřejmé oproti ostatní ploše. Sjízdné paseky, světliny nebo pole při změně na oranžovou asi nikoho nepřekvapí, ale stejně bych nejdřív zkusil, jak by to vypadalo je zachovat ve svém značení a překrýt černou mřížkou, obzvlášť v místech kde na sebe mohou různé typy openů různě navazovat.

A abych nezapomněl, tak sjízdné průseky taky nedělat oranžovou linkou, ale dát jim normálně černou podle sjízdnosti, klidně třeba přes žlutou.

A co vy? Taky jste s tím v lese zápasili?

| přečteno 1099x | Informace | Honza -mAk- Svoboda

Komentáře článku

Napsat nový komentář
Mirek Kalina |
Pěkný vzorový obrázek
Plně uznávám, že tvou nakreslené návrhy jsou mnohem jasnější než na mapě původně použitá oranžová, při závodě bych za ně byl raději. Pořadatelům ale nelze upřit, že jejich kresba byla v pořádku dle platného mapového klíče, kde se nabízí více možností pro kresbu daných oblastí.
-ury- |
Souhlas
Naprosto souhlasím. Ta překreslená verze je výrazně lepší. To že v černým rastru nejsou moc vidět cesty tolik nevadí, stejně můžu jet všude.
Jelča |
Taky jsem se nachytal
Na obou místech co tady Mák ukazuje... V zásadě souhlasím, jen doplnění - ta zarostlá hrana "lomíčku" v pytlíku na štafetách (druhý uváděný příklad) teda moc "rideable" nebyla.
Alda Linhart |
Nasledujici zavody MTBO
Na OE2018, tedy MCR MTBO v Suchem pouzijeme obe znacky podle toho, jak kde jsou citelne a logicke. To znamena, ze nelze pausalizovat rastr v lese a zluta na louce. Jsou pripady, kdy je lepsi pouzit i na louce rastr a naopak. Proto podle mého vznikly obě varianty.
Honza -mAk- Svoboda |
...a dáš nějaký příklad, kdy je lepší třeba zrovna v lese upřednostnit oranžovou před rastrem?
-ury- |
Tak oranžovou v lese... třeba když tam bude paseka jezditelná všemi směry :-). Jinak oranžovou místo lesa fakt NEEE. Co s tím? IOF má svoji mapovou radu pro MTBO, která imituje nějakou činnost, ale asi bez finálního výsledku. Je tu aspoň návrh z roku 2015 ke klíči z roku 2010 udělaný primárně kvůli sprintu, který má v sobě značky 839 – Open land, permitted to ride a 839.3 - Forested area, permitted to ride (odkaz na celý ten návrh je http://www.mtbo-commission.com/uploads/1/5/9/9/15996872/ismtbom_update_proposal_6.2.pdf). Jelikož ISMTBOM 2017 review je zřejmě scifi, tak bych se přimlouval aspoň za přípravu českého updatu mapového klíče. Stejně si myslím, že při počtech bajkerů na ČP a co jsem koukal na jiný země, tak by jsme si mapovej klíč měli prosadit my. :-)
Martin S. |
V roce 2014 v Říčanech jsme taky kombinovali obě značky na jedné mapě, něco o tom je i v pokynech. Oranžovou jsme používali v lese pro miniaturní loučky, pravda že to už jde o louku, ale myslím že oranžová má v lese smysl ve chvíli, kdy je plocha tak malá, že by byl rastr nečitelný (a pak může jít i o les). A šrafy na louce - napadá mě situace, kdy je na louce vyježděna hromada samostatně nezmapovatelných cest, třeba od aut. Jinak ve Varech jsem neměl problém, na sprintu možná taky kvůli pozdnímu startu, a obecně asi kvůli tomu, že tohle téma jsem řešil už několikrát, taky při mém tempu šneka mám na přemýšlení víc času :-) Při pořádání akce typu MTBOliga, kde se dají dělat větší experimenty, bych asi sjízdnou plochu v lese řešil nějakým světlým fialovým rastrem = jde přeci jen o vyznačení, že se tam smí jezdit, jinak je to běžný les. Takže barva pro vyznačení trati mi dává smysl.
Honza -mAk- Svoboda |
http://www.mtbo.eu/routes/cz/scripts/reitti.cgi?act=map&id=50&lang=cze Sprint Kladno 2013 a i velmi malý plochy v lese udělaný černým šrafem - ta nejmenší jakoby ze dvou křížků "x" - myslím, že pořád čitelné a srozumitelné a tak není potřeba být zbytečně kreativní s nějakou fialovou.
Martin S. |
Souhlas s Kladnem i s tím, že v převážné většin případů černý šraf stačí a je čitelný. V Říčanech byl ve dvou případech tím nejhorším řešením - úsek, co si zasloužil být zmapovaný jako sjízdný, byl moc malý nebo úzký a šraf by byl nečitelný. V jednom případě bylo řešením použít oranžovou - tam šlo o loučku/světlinu, takže to bylo jasné. V druhém případě na sprintu jsme se rozhodovali mezi třemi řešeními - 1) podrobnější měřítko mapy, ale pak by se závodilo na plachtě jen kvůli tomuto malému úseku, jinde bylo podrobnější měřítko zbytečné; 2) použít oranžovou do lesa; 3) na sjízdný úsek se vykašlat a nemít přímo v tom místě kontroly - pro tuhle variantu jsme se nakonec rozhodli.
Alda |
Jak píše Martin níže, jde o les, který by mohl někdo kvalifikovat jako světlinu. Miniaturní loučky, kdy by byl rastr a zejména křižovatka (tvar) pod tím nečitelný. Křižovatka více cest, sem tam strom.... je to les nebo louka? Tak asi tak. Ale určitě se nejedná o náhlý přechod vetšíjho lesa na větší louku. A černý rastr bude na louce proto, že je prostě lépe čitelný v úzkém pruhu.
-ury- |
Hlavně ať to je blbuvzdorný pro závodníky. Před Varama jsem si přečetl že bude použitá oranžová (ale ne že v lese) a s tím, že se nesmí ani přebíhat. V okamžiku prvního podívání na mapu jsem si říkal, ok je to možná oranžová, možná žlutá, nesmí se přebíhat, tak mapuj na první louce cesty a nejezdi radši mimo. Že to bude vzrostlej les, mě nenapadlo ani náhodou a podle všecho jsem nebyl sám. Bral jsem, že výraznou žlutou zvýraznili ten otevřenej křák 30x30 za křižovatkou :-).
Honza -mAk- Svoboda |
Jak píšu v reakci na Martina, podívej se třeba do toho Kladna... to co popisuješ s plochou kde je více cest, tak to mi pořád přijde na šraf. Pořád si myslím, že šraf jde prostě použít všude. Oranžová pro jasnej jezditelnej open jako louka proč ne. Za to, že plánuješ použít šraf na louce tě lidi taky pochválí, protože to pro ně bude jak píšeš čitelnější, takže za to palec hore.
Honza -mAk- Svoboda |
...ještě mě k tomu napadá, že když mapuju daný místo (třeba jak píšeš "křižovatka více cest, sem tam strom"), tak to dělám jako když mapuju na mapu pro OB = vyberu pravděpodobně OPEN žlutou pro světlinu a pak k tomu doplním MTBO sjízdnost = šraf. Tím se dá vyhnout zbytečný kreativitě a přemejšlení jestli v takovým místě použít oranžovou.
Alda |
Ano, ale tvar křižovatky se stane nečitelným.
Alda |
Mimochodem, je to jediné místo na mapě a oranžová je tam prostě proto, aby nebyl důvod k diskvalifikaci, protože jinak bude běhání zakázané a křižovatka veliká, snadno to tam někdo někde fikne... takže žádná buzerace, žádná nejasnost nenastane, nebojím se toho.
Honza -mAk- Svoboda |
Reálnej tvar větších křižovatek na MTBO mapách zaniká tak asi v 99% případů, kdy jde normálně jen čárka na čárku. Nevím jak moc myslíš, že je to pro orientaci zásadní, ale když se opět podíváme na to Kladno, tak myslím, že opět šraf dostačující, abych věděl že je tam prostě nějaká větší sjízdná plocha, která mi umožní snadnější odbočení. Co jsem ještě viděl, tak bylo použití značky pro parkoviště 529 Zpevněná plocha (Oblast s pevným povrchem užívaná pro parkování nebo jiné účely.) - ale to už mi opět přijde zbytečně kreativní (protože při slabším tisku je to hůř čitelný a stalo se mi, že jsem si myslel, že ty černý cesty v tom místě nejsou napojený a při zakázaným přeběhu jsem jel jinudy). Tak držím palce (c;
Loading...
Český pohár MTBO podporují
HAVEN, Slime, Joe´s, FOSS, Gipiemme, Recon, CamOne, Airhole, Jetblack Sporticus, potřeby pro orientační běh a MTBO
MIRY, mapník, mapníky, mapholders, mapholder, mapboards, mapboard, map, cardholder, portamapas, MTBO, MTB, mountain bike orienteerin, ski orienteering, ski-o Cyklo slevy, výprodeje - BIKEMAT.cz Astera, s.r.o. - zakázková výroba uměleckého skla, skleněné trofeje, ocenění a dárky, design, life style, art deco ForRide.cz, vše pro jízdu na kole, cyklo e-shop Horská kola | Vybavení pro sport, outdoor a zahradu | Give.cz Mapník pro MTBO AutoPilot