MTBO.cz
MTBO - mountain bike orienteering
Novinky Kalendář

Nový mapový klíč pro MTBO

Po třech letech platnosti mapového klíče ISOM 2007 dochází k několika jeho změnám. Vše je sice zatím neoficiální, ale mapy upravené podle tohoto klíče už byly použité na tréninkovém kempu ve Švédsku a hlavně budou použité na prvních závodech světového poháru v Maďarsku. No a tudíž i na prvním kole českého poháru. Následující článek se z velké části týká právě toho, jak to bude v Maďarsku.

Nejvýznamnější změnou kterou nový klíč přináší je čtvrtá hodnota pro klasifikaci sjízdnosti. Místo jedné čárky budou dvě – pro pomalejší a rychlejší cesty. Sjízdnost a rychlost by měla být odstupňovaná přibližně po čtvrtinách.

Pracovní verze klíče
  • Plná čára: rychlá jízda - 75%-100%, pevný povrch
  • Dlouhá čárka: střední rychlost - 50%-75%, různé překážky jsou možné
  • Krátká čárka: nízká rychlost - 25%-50%, je potřeba se soustředit na terén
  • Tečka: obtížně sjízdné nebo nesjízdné - 0%-25%, místy může být nutné tlačit

Další důležitou změnou je zakreslování zakázaných cest pomocí lomené čáry. Díky tomu je přesně možné vyznačit odkud kam je cesta zakázaná a kde je povoleno jí křižovat. Spíše kosmetickou změnou je pak tečka uprostřed kolečka pro označení kontroly.

Co se nesmí v Maďarsku

V Maďarsku pak bude jako zvláštní symbol použita také dvojí žlutá barva – 50% žlutá pro sjízdné plochy a 100% žlutá pro nesjízdné otevřené plochy. Sjízdné ve smyslu povolené projíždět – to jak rychle a zda vůbec tam bude možné jet samozřejmě ani zmapovat nejde.

Jako další upozornění uvádějí pořadatelé, že široké cesty, které uprostřed mají dobře sjízdný pruh, ale kolem něj jsou hluboké hůře sjízdné koleje vyjeté těžkou technikou, jsou značené krátkou čárkou – jako špatně sjízdné. Více k mapám v Maďarsku je v originálním článku.

Na závěr osobní komentář k novému klíči. Můj názor je, že ve stávajícím mapujeme většinu cest v lese čárkou, protože cest kde se dá jet opravdu rychle a ještě mapovat (plná) moc není a na druhou stranu, teček kde je rychlejší běžet než jet na kole (tečka) taky ne. Takže tohle rozšíření docela vítám. Lomená čára pro zakázané cesty se zkoušela už vloni v Dánsku a je to určitě dobré, jen těch cest nesmí být zakázaných moc, pak je mapa celá fialová.

| přečteno 5343x | | Jirka -Albert- Vraný

Komentáře článku

Napsat nový komentář
Alda |
To už tady bylo, ne?
Lomená čára je určitě dobrý nápad bo vznikaly vždycky dohady jak to vlastně je. teď to bude jasné. Možná by neškodilo pořešit nějak výrazněji taky cesty procházející zakázanou oblastí (zastavěné soukromé plochy apod.). A druhá čárka? Nevím, připadá mi to zbytečné, protože už tak je pohled mapaře hodně subjektivní a tímto se rozptyl a počet sporných cest ještě zvětší. Navíc to tu už bylo a zřejmě byly nějaké důvody ke zrušení....
mAk |
Mě to přijde taky k užitku, protože spousta terénů si o tohle rozšíření říká. Ve spoustě prostorů, tak člověk nebude ovlivněnej faktem, že se ty tečky daj normálně jezdit. Co ale nechápu je tohle řešení pořadatelů: "Jako další upozornění uvádějí pořadatelé, že široké cesty, které uprostřed mají dobře sjízdný pruh, ale kolem něj jsou hluboké hůře sjízdné koleje vyjeté těžkou technikou, jsou značené krátkou čárkou – jako špatně sjízdné", který podle mě ty volby podle klasifikace uplně degraduje. Napadá mě zkusit jak by vypadala v takovym případě "dvojitá" klasifikace, že by se použila široká tečka 50% černou (nebo i míň) a uprostřed ní by byla úzká dlouhá čárka nebo plná čára černou.
Mára |
Osobně vidím největší přínos dvou druhů čárek v oddělení tvrdosti povrchu cesty. Není traktorka jako traktorka, některý jsou krásně udusaný a dá se po nich pálit velkým způsobem. Pak jsou taky traktorky, který se tváří poměrně solidně, ale jede se po nich úplně na ... - špatně. Kratší čárky vidím jako v lese poměrně dobře viditelné cesty ale špatně sjízdný. to mAk: šedou bych do toho nedával, toho si nemusíš při závodě vůbec všimnout... pro nás by bylo asi nejlepší kdyby ty rychlý cesty s korytama dělali plnou. Češi to znají z dálnice D1, taky ji pořád označují jako dálnici a nikomu nevadí, že se dá jezdit převážně jenom jedním pruhem::-).
Albert |
viditelnost, sjízdnost
Máro viditelnost a sjízdnost cesty sou dvě různý věci, mapovat by se měla vždycky ta sjízdnost. Konec konců maďaři sami na to upozorňují že to tak dělali. Co se týká toho co píše Mak, tak to podle mě řešení vůbec nemá. Buď mapovat širokou cestu jako tenkou lépe sjízdnou, pak ale bude hodně lidí zmatených, protože opticky to bude široká špatně sjízdná. A nebo jí mapovat jako širokou špatně sjízdnou a pak budou lidi nadávat, že se prostředkem dalo valit. Sou to svým způsobem dvě cesty nad sebou. Lepší je ale ta varianta kterou maďaři použijí - jednak to nemate opticky a potom ten pruh dobře sjízdný může najednou končit, například v hluboké louži uprostřed cesty.
Alda |
Re: viditelnost, sjízdnost
Tak to je prodle me uplna kravina. Jestlize je nejaka cast cesty prubezne velmi dobre sjizdna, cesta by mela byt kvalifikovana jako dobre sjizdna. neni zadne pravidlo kolik % sirky cesty ma byt jak sjizdne. V zadnem pripade by se nemela kreslit jako uzka cesta. Musi odrazet realnou siri cesty a rychlost pohybu. V tomto pripade tedy siroka a dobre sjizdna. To odrazi realitu nejlepe a je to kartograficky spravne. Muzeme se maximalne bavit o tom, ze pokud by dobre sjizdna cast byla mensi nez 50% (nebo xx procent nebo uzsi nez napr 0,5m - jeden jezdec), pak by se mela klasifikovat jako hure sjizdna. Proste nejak kvantifikovat pomer mezi dobre a hure sjizdnou sirkou cesty. Podle me, pokud splni podminku, ze dobre sjizdna je cast pro jednoho jezdce (prubezne stale = nemusis preskakovat a prejizdet z koleje do koleje), pak by mela byt zakreslena jako dobre sjizdna. Coz se tedy viditelne nedomnivaji madari :-( S nima byla ale vzdycky divna domluva.
Albert |
Re: Re: viditelnost, sjízdnost
No právě. Můžeme se o tom bavit roky, házet číslama a procentama a ve finále se stejně k ničemu nedobereme. Já si stojím za tím co sem napsal v půlce - že to řešení nemá. Dvě jsem zkusil naznačit a jedno z nich si mi hned napadl jako kravinu. Což jen potvrzuje to že žádné univerzální řešení neexistuje :)
Alda |
Re: Re: Re: viditelnost, sjízdnost
Nejuniverzalnejsi je prave ta generalizace na tri cary, myslim. Jake byly vlastne tehdy duvody ke zruseni? To ted pominuly? Rekl bych, ze obecne mapari malo pouzivaji plnou caru. Jeji rozsireni na nektere rychle lesni cesty i treba s nezpevnenym povrchem by podle me zaplaclo diru, kterou se ted snazi zaplacnout dvojite carky, ktere v lese v mape stejne za jizdy nikdo nerozezna. A urcite by to bylo lepsi nez se pak dohadovat zda maji byt na te ci one ceste carky dlouhe nebo kratke. Nehlede na zprehledneni mapy. Mozna mam prilis generalizovany pohled, ale nekdy je mene vice...
mAk |
Re: Re: Re: Re: viditelnost, sjízdnost
když klasifikuju cestu tak beru v potaz co by se mohlo stát po třech dnech dešťů kdy by se ta sjízdnost mohla totálně změnit, tudíž plnou si fakt dovolim použít jen tam kde mám jistotu že se cesta nezmění... Samozřejmě tohle se bohužel dá říct i na hodnocení dlouhá vs. kratší čárka, tam se ale už můžu s klidem vymluvit na počasí. Ale je to fakt les od lesa jinej případ.
Albert |
Re: Re: Re: Re: Re: viditelnost, sjízdnost
No a to je právě to. Klasifikace je hodně subjetkivní záležitost - záleží na tom jak mapař generalizuje, jak umí jezdit na kole. A pak to zase úplně jinak vnímá závodník. Ovšem cílem článku nebylo vyvolat nějakou diskusi o plánovaných změnách - jen na ně upozornit. Protože ať se to někomu líbí nebo ne, takový ten nový mezinárodní klíč bude a tudíž nám nezbývá než ho akceptovat a naučit se podle něj co nejlépe závodit. Včera večer se mi dostal do ruky kompletní návrh a myslím si, že to je fakt posun MTBO map dopředu a že nad tím přemýšlelo docela dost lidí. Což samozřejmě nikomu nebere právo s nima nesouhlasit :)
Mirek Kalina |
Můj názor
Dle mého je nová klasifikace setou kupředu. Když jsem loni mapoval mapu Káraný pro MTBO, tak jsem řešil stále dokola jak odlišit v mapě cesty, které obě měly být čárkami, ale na každé se dalo jezdit jinak rychle. Protože však v lese nebyly jinak skoro žádné tečkové úseky, tak jsem nakonec ty pomalejší značil jako tečky, i když to tečky nebyly. Nová klasifikace cest tento problém jednoduše řeší. To, že se má mapovat podle sjídnosti a ne podle viditelnosti, je sand každému jasný. Lomené čáry jsou jasné zlepšení. Maďari myslím zvolili tu lepší variantu zmapování problematických traktorových cest. Vždy je lepší označit cestu jako pomalejší než naopak, zvláště když teď existuje nová klasifikace cest. Stejně mají všichni závodníci stejnou mapu, takže postup volí na základě stejných informací a navíc všichni o této možnosti zmapování vědí.
Loading...
Český pohár MTBO podporují
HAVEN, Slime, Joe´s, FOSS, Gipiemme, Recon, CamOne, Airhole, Jetblack Sporticus, potřeby pro orientační běh a MTBO
MIRY, mapník, mapníky, mapholders, mapholder, mapboards, mapboard, map, cardholder, portamapas, MTBO, MTB, mountain bike orienteerin, ski orienteering, ski-o Cyklo slevy, výprodeje - BIKEMAT.cz Astera, s.r.o. - zakázková výroba uměleckého skla, skleněné trofeje, ocenění a dárky, design, life style, art deco ForRide.cz, vše pro jízdu na kole, cyklo e-shop Horská kola | Vybavení pro sport, outdoor a zahradu | Give.cz Mapník pro MTBO AutoPilot