MTBO.cz
MTBO - mountain bike orienteering
Novinky Kalendář

Moje první orientační závody aneb "Na bednu jsem zatím moc malý" (2000)

Rozhodl jsem se obohatit vas zivot pribehem ze sportovniho zivota. Kdyby vas nudil, tak prosim za prominuti. Prihlasil jsem se jen tak "sprdele" na orientacni bike-zavody Ceskeho poharu, ktere se konali tento 26.-28.8. 2000 v Luhacovickem okoli. Bylo to super super super !!!

Vsechno predcilo moje predstavy. Jak narocnost trati - myslel jsem si ze budou jednodussi (hlavne na orientaci, ale na fyzicku taky - ale to mi tolik nevadilo jako to prvni). A spolecensky to bylo taky narocne. Kazdy den tam meli zamluveny sal s non-stop rokotekou a vsichni "sportovci" (upozornuji, ze tam byli i vsichni predni jezdci Ceskeho poharu a reprezentanti) se toho zucastnovali a koncilo se Dost pozde. Neucast anebo pasivni ucast se brala jako urazka poradatele. Bylo tam celkem asi 100 - 130 jezdcu. V me kategorii "Prichozi" (neregistrovani zazitkari) nas bylo 18, z toho 12 byli registrovani cyklisti z jinych odvetvi... + ja s kamosem(Lada), 1 holka(Renata-Misina splupracovnice), 1 Sved(dabel typu Svan, nebo Ulvang, nebo blazen, ktery to bral jako pripravu na Sydney. Zucastnil se 2 zavodu a oba vyhral pred 2. s podobnym naskokem, jaky mel 2. pred 10.-15.) a 1 Polak(pry nechtel zaplatit parkovne, nebo startovne?..). Jinak tam bylo celkove taky hodne Slovaku. Ostatni divacky ne az tolik atraktivni jako ta nase "Prichozi" kategorie byli Muzi "Elite", Muzi "A", Zeny "Elite" a nejaka drobotina.

PREMIÉRA

V sobotu jsme dojeli s Ladem na start totalne vyrizeni, protoze jsme jeli k nemu 5 km pres prezentaci a technickou kontrolu (jeste ze jsem si pred zavodem vymenil brzdove desticky..) a trochu nestihali. Ja jsem startoval 15.06 a Lada 15.10. Kdyz jsem uvidel pred sebou 3 startovaci lajny a ruzne jine cary a blikajici startometr na strome a sadu map na stole za startem a citil neuprosne blizici se cas startu, trochu jsem znejistel a vyrazil na kole ke starterovi. Ten mi oznamil, ze nesmim predcasne do startovaci zony. Tak jsem nastoupil na taky-cekajici oreklamovane a pestrobarevne zavodniky "vyssich kategorii" a ti me prozradili vcas scenar startovniho ceremonialu. Pak zasvitila moje 06-ka a jeden kolibrik do mne zduchl at si stoupnu pred 1. lajnu. Tam mi zkontrolovali moji zavodnickou kartu s tabulkou kontrol a ruznyma cislama a kodama, ale bylo mi receno, ze se mam zajimat jenom o cisla 1-10, ktere tvorili asi 20% vsech cisel a jinych kodu. Pak neco piplo a dalsi kolibrik do mne zduchl at se posunu pred 2. lajnu. Stali vedle me a vypadali, ze chteji vyhrat - ale evidentne ne moji kategorii. Slo jim o nejake body do Svetoveho poharu ci-co. Najednou ke mne pristoupil starter a vrazil mi mapu asi 2x vetsi, nez muj mapnik, ktery jsem mel primontovany na riditkach. Podival jsem se zmatene na kolibriky, ti uz je meli davno slozene v mapniku a pilne studovali. Tak jsem to taky rychle slozil a to studium jsem nestih, protoze se ozvalo dalsi pipnuti a uz jsme valili do kopca. Pokousel jsem se v tom kopci aspon rychle najit, kde vlastne jsem, ale bohuzel tam se po asfaltkach moc nejezdilo(vubec) a na mape jsem rozlisoval akurat barvy. Zato kolibrici prede mnou meli sklonene hlavy a studovali pilne dal. Uz jsem chtel sestoupit a v klidu se podivat, kdyz jsem najednou uvidel, ze 1 kolibrik prudce zahl do lesa. A udelal jsem moc dobre, ze jsem si toho vsiml, protoze jsem tam mel odbocit taky a i kdyz jsem byl asi 50m za nim, mel jsem problemy to misto najit... Bylo z toho 9. misto(asi 1/2 hodiny jsem hledal kontrolu c. 5...). Pak jsem to chtel dohnat, tak jsem zvolil kratsi trasu, ale skoncil jsem s kolem na zadech v mocalu.. To byl asi 8 km sprint. V jednom sjezdu (jel jsem tak 40-50km/h) jsem se zapichl do 1. rygolu, to jsem jeste nejak ustal, ale prilba mi sjela na oci a ten 2. rygol jsem uz bohuzel nevidel, tak jsem hodil salto i s kolem. Byl to nadherny let, v zivote jsem tak dlouho a daleko s kolem neletel. Kdyz jsem se oprasil, tak mi chvili trvalo, nez jsem se zorientoval a nasel sve kolo. Lezelo asi 15 m ode mne. Krome narazene kycle a odrene ruky se mi ale nic nestalo.

JESTE JSEM NEDOZ(?)R(?)AL

V nedeli se jel delsi zavod - asi 18 km. Asi tak 15 min pred startem jsem zjistil, ze jsem nestihl dostatecne udelat vsechny zivotni potreby, ale bohuzel tam nikde nebyl zachod, tak jsem si rekl, ze to vysedim. Nicmene jsem se citil vnitrne dost nevyvazene a navic jeste nevyspane po nocni rokotece. Ale nebyl jsem sam, tak jakypakcopak. Start taky nezacal nejstastneji. Mapu ti maji dat 1 min pred startem, ale mne ji dal asi tak 10 s, to jsem stihl akurat poskladat a pak jsem prehazoval kolo pres plot fotb. hriste. Ale pak uz jsem se chytl, slapl do pedalu a valil asi 3 km do kopce. Az do 3 to bylo dobry, pak jsem zustal stat pred zavorama pastvin pro kravy a rikal si, ze to je nejake divne, ale podle mapy to sedelo. Tak jsem kolo prehodil podruhe, tak 10 minut brouzdal po louce a hledal na prave strane chodnik, ale zadny tam nebyl. A uz jsem zacinal tusit, ze je zle a zaroven pocitovat smesici beznadeje a uvolneni a pak to na mne prislo. Rychle jsem nasel utulne mistecko mezi stromama a udelal to, co jsem nestihl pred startem. A daval jsem si nacas - umisteni mi v tu chvili bylo ukradene, jen jsem si rekl, ze udelam nejlip, kdyz se vratim zpatky na 3 (asi 1 km) a poradne se zorientuji. Tak jsem zas plny odhodlani vylezl z houstin a ... pred zavorou, kterou jsem prelizal stoji asi 50 krav a cuci na me co delam v jejich jidelne. No co, projdu mezi nima, snad me pochopi. Udelam par kroku a najednou vyleze ze stada vudce a jednoznacne mi dava najevo, ze tudy cesta nevede. Tak jsem je radeji obesel s kolem na zadech pres les. Kdyz jsem se pak asi po 3/4 hodine vratil znovu ke 3 a podival do mapy, slabe vyjadreno projel mnou blesk - mel jsem mapu vzhuru nohama. Ale pak jsem si nadal do dementu, zasmal se tomu a valil dal zrychlenym rekre-tempem. Az do cile jsem uz zadny vetsi orientacni problem nemel. Ale historie z 1. zavodu se bohuzel zopakovala. Skoncil jsem 15...., a Lada dojel jeste o 40 min po mne. Ten se zas po 4 ocitl na elitacke trati a nekolik kilometru jim tam zavazel, az se octl znovu na 2 a jel asi o 10 km vic... Jo a jeste pri poslednim sjezdo-vyjezdu z lesa do rovinky pred cilem jsem sklidil potlesk od nedaleko se opalujicich lidi, protoze jsem se zaboril prednim kolem do sterku, kolo udelalo stojku a ja jsem bezel jeste asi 30m dal bez padu. Vecer jsme s Ladem na zadnou rokoteku nesli, protoze nas prepadla totalni unava a rikal jsem si, ze aspon jednou chci startovat z cistou hlavou a dojet do cile bez vetsi nez 10-minutove chyby.

JSEM VYSP(?)ANY, TAK BY TO SNAD MOHLO VYJIT

Tak jsem v pondeli plny odhodlani a sil nastoupil na start handicapoveho (se stratou 71min na prvniho) zavodu (asi 14 km). Pred startem jsem dal 2 cigarka a vyrazil. Start dobry, vsechno probihalo hladce, 1 jsem hledal sice asi 5-10 minut, ale bylo to v mem stanovenem limitu. Pak se jel takovej silenej sjezd dlouhy asi 1 km, ale na kazdem kroku smrdel padem - sutry, vetve, stromy, diry, popadani zavodnici, kola - najednou vidim, ze dojizdim Ladu, ktery me na 1 predjel (jel k ni delsi, ale rychlejsi trasou) a zrovna kdyz ho chci predjet, tak vlitne na vetev a skoci mi do cesty... Musel jsem to vzit pres sutry a na konci sjezdu jsem zjistil ze mam rozmlacenou dusi a dojizdim na rafku... Nahradni dusi, lepeni, pumpu, ani piti jsem si na posledni zavod nebral, protoze jsem chtel byt "lehky" a rychly... Rekl jsem si, ze mi stesti nepreje a predstavil si, jak slapu po lese s kolem na zadech, pak jsem se podival do mapy a hele co nevidim - cil je jen asi 1km od mista cinu. No tak to predse nevzdam, ne? Hodil jsem kolo na zada a valil do cile. Tam jsem odchytl prekvapene zname z nasi party, co delali poradatele, sehnal dusi, vymenil, nafoukal a hura zpatky do zavodu. Dojel jsem konecne bez vetsiho orientacniho zkratu. Byli uz jen takove prkotiny, jako ze podle mapy mela viset 5. kontrola hned u cesty a ne 80m pod ni (ale na takove chybky maparu a stavitelu trati jsem si uz zvykl), pak se mela prejet asi 200 m louka na primo a dal se napojit na chodnik ,ale na 2. strane byl jen ostnaty plot a v nem jsem po kratsi(5-10min) obchuzce nasel diru a za ni ten chodnik, ale asi 150m vpravo, pak jsem si zvolil na 8 lepsi, ale o neco delsi cestu. Jelo se po ni fakt dobre, ale k te 8 jsem pak musel asi 300m stoupat s kolem na zadech po styrech a davat pozor abych neuklouzl na houbach (tech tam bylo mraky). Nakonec jsem jeste skoncil 9. Lada dosahl zivotniho uspechu a byl 7. Nicmene v souctu casu jsem nase interni zavody vyhral. Zavody sme zakoncili veceri v Pozlovicich - mel jsem ze vseho tak dobry pocit a hlad, ze jsem si musel objednat cesnecku a pecene veprove koleno, ktere vazilo 1,1 kg a bojoval jsem s nim aspon 1,5h. Do Brna jsme dorazili asi ve 21.00.

Jsem hlavou porad jeste na zavodech, ani se nemuzu poradne soustredit na praci. Ale jsem bohatsi o nekolik dalsich zkusenosti a zazitku.

Mejte se hezky,
s pozdravem RoBy.

PS: A protoze me to cele dost chytlo a rad bych letos aspon jednou dojel zavod bez vetsich orientacnich a technickych problemu (bez nich mi to casove vychazelo do 5. mista), jedu tento vikend na posledni letosni zavody do Trutnova. Aspon jednou ...

: RoBo

| přečteno 6197x | MTBO ČP + MČR | Alda Linhart

Komentáře článku

Napsat nový komentář
zelvajz |
No teda Alesi!
Konečně jsem se dostala v klidu ke čtení - moc se mi to líbilo! Mít o 20 let méně, dám se do závodění:o) Hodně zdaru a úspěchů všem přeje želvajz
Loading...
Český pohár MTBO podporují
HAVEN, Slime, Joe´s, FOSS, Gipiemme, Recon, CamOne, Airhole, Jetblack Sporticus, potřeby pro orientační běh a MTBO
MIRY, mapník, mapníky, mapholders, mapholder, mapboards, mapboard, map, cardholder, portamapas, MTBO, MTB, mountain bike orienteerin, ski orienteering, ski-o Cyklo slevy, výprodeje - BIKEMAT.cz Astera, s.r.o. - zakázková výroba uměleckého skla, skleněné trofeje, ocenění a dárky, design, life style, art deco ForRide.cz, vše pro jízdu na kole, cyklo e-shop Horská kola | Vybavení pro sport, outdoor a zahradu | Give.cz Mapník pro MTBO AutoPilot