MTBO.cz
MTBO - mountain bike orienteering

Buddhovy kameny patří bikerům z Jičína: Mistry ČR na krátké trati jsou Drobníková a Stránský

Český pohár MTBO pokračoval dvěma závody ve Vsi Svaté Kateřiny na Trutnovsku. Za teplého a slunečného počasí se závodilo na klasické trati a letos poprvé jsme vyhlašovali mistry ČR. V sobotním závodě na krátké trati se jimi stali Markéta Drobníková a Vojtěch Stránský, oba závodící za Sportcentrum Jičín.

Téměř čtyři stovky závodníků, třicet stupňů ve stínu a dva noví mistři České republiky v MTBO. Taková by mohla být krátká statistika uplynulého pohárového víkendu, který ve stráních nad horním tokem Labe uspořádali členové Spartaku Vrchlabí.

O Buddhovi a Svaté Kateřině

Ves Svaté Kateřiny je ve skutečnosti kemp. Na krásném místě v lese, situovaný na jihozápadní stráň nad dvěma rybníčky. Pro naši skupinu ideální zázemí a z mého pohledu jedno z nejútulnějších shromaždišť za posledních několik let. Kopce tak akorát, cest a cestiček všude kolem dost. Na mapě tedy možná ještě o něco víc než dost, ale o tom později... Jestli mi v kempu něco chybělo, tak druhý výčep, protože fronta na limču či něco k snědku byla občas velice dlouhá. Jinak ale naprostá paráda, obzvlášť v kombinaci s počasím.

Medaile MČR middleDo mistrovského middlu nakonec naskočilo pouze 373 ze 415 přihlášených, i tak se ale jedná o velmi slušné počty, obzvláště přihlédneme-li k očekávané obtížnosti terénu a velké konkurenci různých dětských dnů a dalších rodinných kratochvílí v prvním červnovém víkendu. Osvěžením startovního pole byla určitě zahraniční účast, zejména ruská minivýprava byla ve výsledkových listinách vidět hodně vysoko.

Pro sobotní MČR na krátké trati byla přichystána mapa Buddhovy kameny. Na start to bylo pořádně do kopce, ale nabrané výškové metry byly výbornou vstupní investicí do závodu. K závodění totiž stavitel využil pouze plošší část terénu, takže kopce byly jetelné v podstatě pro všechny a všemi směry. Kresba i tisk mapy byly na velmi dobré úrovni. Pokud se v cíli vedly nad kvalitou mapy diskuze, vždy to začínalo či končilo u tečkovaných cest. Buďto ve smyslu, že těch teček bylo cestou moc a nebylo to žádné pěkné svezení, a nebo (a častěji) o tom, že to, co ukazovala mapa, v reálu v terénu vypadalo úplně jinak. Najít slabě tečkované cesty v lese byl opravdu místy oříšek i pro velmi zkušené závodníky a velmi často se ke kontrole sjíždělo více lidí z mnoha stran a všichni si byli jisti, že jedou po té jediné cestičce, která k puntíku v mapě vedla.

Mapa M21EProtože v tečkovaných plochách bylo kontrol povícero, nebylo nijak výjimečné, že to někteří s tou jistotou přehnali a razili bez kontroly kódu. S následným DISKem pochopitelně. Mně sice tyhle lapálie moc nepotkávají, jelikož jezdím dostatečně pomalu, abych kód stihl zaregistrovat i bez záměrného úsilí, nicméně turistiky v tečkách-netečkách jsem si užíval hned od první kontroly. Na elitní mapě jsem z prvních třinácti kontrol měl pouze dvě na cestách, které bych jindy dobrovolně použil k jízdě na kole. Do těch ostatních bych se pouštěl jedině v gumovkách s košíčkem na hříbky. Ale měli jsme to všichni stejné a ačkoli byly dosažené časy spíše delší, s výjimkou M40A a dětí jsou časy vítězů v akceptovatelné toleranci směrných časů. Zatímco veteráni se v lese určitě nenudili, v případě čtrnáctek mohla být stavba určitě o něco odvážnější, jelikož většina z nich jezdí nejen rychle, ale taky si celkem dobře rozumí s mapou. S ohledem na plynulejší přechod do sedmnáctek a nově zavedené srovnávací závody MW14/MW17 (letos bude 14.9. v Jičíně) vyzývám tímto budoucí pořadatele k řádnému testování i těchto tratí a zohlednění rostoucí výkonnosti našeho mladšího dorostu.

V elitních kategoriích se  v podstatě potvrdily předpoklady a předzávodní analýzy a jely se dva naprosto rozdílné závody: Mezi muži od začátku bojovala o mistrovský titul trojice Stránský, K. Bogar, Hradil. Po zaváhání Kryštofa na dvacáté kontrole se do čela  dostal Vojtěch Stránský a těsné vedení uhájil až do cíle. Jiří Hradil dojel třetí před Radkem Lacigou a ruskou dvojicí Gritsan - Medvedev.

Dětské kategorie byly opět velmi početnéŽenská elita jednoznačné favoritky neměla a výkony v lese byly toho důkazem. Pouze pět závodnic z devatenáctičlenného pole nemá v mezičasech barevné číslo značící jeden z nejrychlejších postupů a hned v deseti řádcích svítí červené jedničky! V úvodu vedoucí dvojice Tučková, Musilová pohřbila své naděje na titul v tečkovaném bludišti na konci první třetiny závodu a do čela se dostala téměř čistě jedoucí Markéta Drobníková. Bezchybný výkon a svižná jízda znamenaly v cíli mistrovský titul a komfortní náskok. Druhá dojela Stanislava Ančicová a třetí Marie Hrdinová. 

Nejmenší bikerská drobotina si užila svoje sportovní odpoledne přímo v kempu, kde měli caparti připravenou moc pěknou dovednostní dráhu i s kontrolami, které museli orazit. Musím říct, že jsem rád, že jsem to nemusel jet, protože s některými překážkami bych měl tutově větší problém než tahle nadšená omladina. 

Vichr z hor

Večerní koncert VZHVečer pak následovalo tradiční dekorování vítězů. Slavobránu a stupně pořadatelé vtipně umístili na molo u rybníka, takže celá stráň nad vodou posloužila jako pěkná tribuna, která se také náležitě zaplnila. Až do půlnoci pak pokračovala zábava, kterou vydatně podpořil Vichr z hor neboli kapela VZH. Obuli se do toho parádně, repertoár složený převážně z rockových hitů byl k tanci i poslechu velmi kvalitním hudebním podkladem.

Po půlnoci již větší část kempu ztichla, neboť očekávaný dlouhý nedělní závod i předpokládané vysoké denní teploty vyžadovaly důkladný odpočinek.

Nedělní ráno jsem z velké části věnoval kratochvíli nazvané Bike Escape. Naše bicykly jsme na noc totiž zajistili tak důkladně, že jsem do rána zapomněl, kam jsem uložil jeden z klíčků. Dvouhodinové hledání úspěšné nebylo a čtyřicet minut před startem prvního z majitelů důkladně zabezpečených bicyklů musela nastoupit těžká vyprošťovací technika.

Popáté letos nad Labem

Ráno v kempuCesta na start byla podobná jako v sobotu, což jsem v časové tísni nestihl ocenit, ale do koridoru jsem dojižděl včas. Oboustranná mapa Království, tentokrát v měřítku 1:15 000, nabídla spoustu cest, vrstevnic, ale také zakázaných silniček. Po asfaltu se v neděli jezdit prostě nedalo. Sklon terénu jasně vyznačoval tok Labe podél západního a jižního okraje mapy a já celou dobu pevně věřil, že se tak nízko dnes snad nepodívám. 

Elitní pánská trať nabídla několik velmi dlouhých postupů přes kopce a údolíčka s volbami, zda a kudy objíždět nebo jezdit rovně, pár spíše middlových přesunů a několik dlouhých prudkých sjezdů, kdy bylo z kopce potřeba dělat všechno možné, jen ne odpočívat. Naopak do kopce byly postupy jetelné velmi dobře a sklony podstatně mírnější. 

Klasická trať M21E: 1. Gritsan, 2. Stránský, 3. Ševčík Takováhle trať perfektně sedla ruské dvojici Gritsan - Medvedev, kteří to nakopli hned od začátku a jsou držiteli téměř všech nejlepších mezičasů. Druhý jmenovaný sice závod nakonec nedokončil s kompletním ražením, nicméně Ruslan Gritsan jako jediný zalétl klasiku v čase pod 90 minut a se slušným náskokem zvítězil. O druhé místo probíhal souboj na dálku mezi Vojtěchem Stránským (SJC) a Martinem Ševčíkem (TBM). Rozdíly byly na všech mezičasech v řádech sekund, nakonec se ze druhého místa radoval o čtvrt minutky rychlejší Vojta.

Elitní ženy s tratí bojovaly o něco déle než muži, nejméně chyb a nejvíce sil měla Štěpánka Staňková (TSU), která se po zaváhání v úvodu brzy dostala na první místo a zvítězila o tři minuty před Marií Hrdinovou (VSP) a ruskou závodnicí Anastasii Trifilenkovou.

V průběhu závodu bohužel došlo ke zranění, kdy jeden ze závodníků nezvládl řízení a skončil po ošklivém pádu s otřesem mozku a mnoha stehy v nemocnici. Opět se vyplatilo, že mnozí z nás vozíme do lesa mobil a umíme si v takových situacích poradit. A nezbývá než stále opakovat: Jezděte opatrně!

I přes tuto drobnou kaňku však ze závodního víkendu odjíždím velmi spokojen. Co vy? 

Co nás čeká?

Odpoledne po vyhlášení někteří ještě věnovali vyjíždce po okolí, protože počasí i okolní parádní lesy k tomu přímo vybízely. Kromě reprezentantů, kteří mají v tomto týdnu evropský šampionát v Polsku, se nikdo po závodě šetřit nemusel. Další dvě kola ČP proběhnou v blízkém zahraničí, konkrétně 22. a 23. června na dohled Alpám v rakouském Zwettlu. 

Odkazy

| Zobrazeno 1107x | MTBO ČP + MČR | Pavel Štáfek

Komentáře článku

Napsat nový komentář
Jelen |
Pomoc v lese
Jak ředitel závodu bych chtěl znovu touto formou poděkovat za poskytnutí první pomoci v lese. Jsou to tito závodníci: Luisa Pospíšková, David Náhlovský a Jan Peťovský.
Libor Kadanik |
K poděkování se musím předem připojit JÁ. Závodník, kterému byla poskytna daná pomoc. Dnes (středa) mě propustili z nemocnice a já tak mohu konečně všem poděkovat za poskytnutí první pomoci. Děkuju všem, že jste tam zrovna v danou chvíli byli a že jste dělali to, co jste dělali a dostali mě do nemocnice. Já si nepamatuju vůbec nic. Takže si nepamatuju ani VÁS co jste pomáhali. Takže ještě jednou OBROVSKÉ DÍKY. Libor Kadaník
Pavel Bureš |
Poděkování
Já bych zase chtěl poděkovat pořadatelům- DOBRÁ PRÁCE Perfektní byl tisk mapy. I na patnástce bylo vše krásně přehledné a čitelné. Prostě se ty barvy nějak povedly. PB
Alda |
Velký dík
Velký díky pořadatelům, bylo to super. Mám jedinou výtku: to skvělé pivo, co jsem měl v pátek a v sobotu před závodem bych rád i v sobotu večer ;-)
Gabča |
Ztráty a nálezy
Máme tu nějaké nálezy - pumpička, sada imbusů, houkající motorku, sportovní podprsenku, běhací trenýrky, kšiltovku a dámské spodní prádlo....komu chybí, ozvěte se gabriela.wohankovaalt64centrum.cz - foto věcí na facebooku události.
Svoby |
Ražení cíle?
Protože tomu tak bylo již na druhém víkendu, rád bych se zeptal, proč nejsou cílové krabičky také nastavovány na bezkontaktní ražení. Měl jsem zato, že "ne-popularita" mnohdy krkolomného zastavování na cílové čáře, byla jedním z hlavních argumentů přechodu na Air+? Závody se mi líbily. Jen když čtu Pavlovu výzvu pro prodlužování mládežnických tratí s poznámkou, že veteráni se v lese nenudili (čímž předpokládám myslel asi M40A) - tak bych rád upozornil, že v M50 byly obě tratě naopak bohužel velmi krátké.
Honza -mAk- Svoboda |
Řekl bych, že ten cíl je kvůli tomu, aby za cílovou čárou nevznikala hromada závodníků po kolizích při včasném nedobrždění některých... pak musíš mít pořadatele, který zmožený závodníky vypruděj do prostor mimo dojezd, takže jedině by to bylo v nějakým hodně prudkým dojezdu kde se setrvačností samo zastaví.
KLádin |
Zrovna tady by to nebyl žádnej problém, stačilo by posunout cíl na záčátek hráze.
Jirka -Albert- Vraný |

Hlavní důvod je technický. Cílová kontrola Air+ vypíná bezkontaktní ražení čipu. Pokud se použijí Ait+ krabičky (BS11) tak to umí vypínat i bezdrátově, stačí projet cílem. Což je zároveň riziko, že si někdo vypne již zapnutý čip, například při štafetách či mass startu. Při použití krabiček "s dírou" (BSF8) v režimu BEACON se ale musí cíl razit, aby došlo k vypnutí Air+. Alespoň tak je topsané v dokumentech sekce OB : "Cílová kontrola FINISH vypíná rádiový přijímač v čipu - pro závodníka to znamená nutnost jejího oražení" viz. http://www.orientacnisporty.cz/upload/dokumenty/sekce-ob/rok-se-siacem-slides.pdf V oficiální dokumentaci k BSF8 se píše jen, že místo SIACOFF lze použít Finish, nic o ražení tam sice není, ale SIACOFF se typicky razí. viz. https://www.sportident.com/documents/stations/control_stations/BSF8/SPORTident_BSF8-D_en.pdf

Svoby |
Díky za reakce. Nesouhlasím. - BSF8 cíl vypíná Air+ čip i při ražení v bezkontaktním režimu. Odzkoušeno xkrát v praxi, v ČP např. už vloni na závodech SPC. - Bezpečnostní riziko srážky se závodníkem, který zastavuje a razí klasicky se vloni široce diskutovalo a i s jeho vědomím jste se v sekci rozhodli na Air+ povinně přejít. Toto riziko je, domnívám se, mnohem větší na jednotlivé kontrole, než v cíli, kde jsou 2 krabičky a pořadatelé v přímém dosahu.
Jirka -Albert- Vraný |
V tom případě bychom měli patřičně doplnit dokumenty. Protože tohle jsem opravdu nikde napsaný neviděl, a je dost možné, že oficiální doporučení k beacon režimu říká cíl = razit.
Honza -mAk- Svoboda |
Tak ať je tam hlavně napsáno, že by ten cíl měl bejt nějak označenej. Třeba teď v tom Rakousku na WRE byl cíl docela vtipnej - sběrka i cílovka na široký cestě, kde se docela jelo a obojí vypadalo stejně, prostě jen jako kontrola na cestě a nikde nikdo. Tak jsem z toho byl tak trochu nesvůj a nevěděl jsem jestli jsem teda v cíli, nebo to byla ještě něčí kontrola a měl chutě to radši pálit dál. Zastavil mě myslím až první fáborek (c:
Martin K |
Bod 20.2 Pravidel. Byl při závodě dodržen. Co víc potřebuješ? Rakušáci mají asi jiná pravidla. Podle mě je diskuse o ražení v cíli bezpředmětná. Pořadatel to určil a tak to prostě je. Osobně se přimlouvám za kontaktní cíl, alespoň tam brzdí všichni. Možná při sprintu WRE či MS, je-li v cíli dost prostoru, bych to připustil. Ale tady bych volil cíl stejně jako pořadatel. Do cíle odjíždějí i všichni pomalí závodníci, které v lese tak často nepotkáš, a hrozí srážka.
Honza -mAk- Svoboda |
Nikdo tady přece nikomu nic nevytýká, jen diskutujeme o možnostech jak to může na AIRu být. Myslím, že můžou být obě varianty, když se bude myslet na to, aby se to tam nepomlátilo a zpomalíš závodníky třeba nějakým retardérem. Rozhodnutí bych nechal na pořadatelích.
Svoby |
Ahoj Martine. Nerozumím Tvému argumentu, že je diskuze bezpředmětná. Všichni "pomalí" závodníci, respektive Ti se starým čipem dojíždějí i na sběrku, riziko srážky je tam mnohem větší, takže měla by být i ta na klasické ražení? Je to opravdu na rozhodnutí pořadatele, nebo tyto věci určuje sekce? Mělo by se dál investovat do Air+ krabiček, nebo alespoň Air+ cílové jednotky? Byl jsem jedním z těch, co byli vloni proti investicím do Air+, nicméně, když už se to prosadilo, tak proč tu technologii nevyužívat naplno. Tohle si možná někteří pamatují... https://www.youtube.com/watch?v=P1QIuN_vhcw
Martin K |
Psal jsem o víkendovém dojezdu. Pořadatel určil = konec diskuse. Obecně "sběrka" v žádných pravidlech neexistuje. A posledních kontrol může být více. Cíl je zpravidla jeden, i když i těch může být více. I když je jedna "sběrka", často se k ní dojíždí pomaleji a z různých směrů. Do cíle už se jede nadoraz. Umožňují-li to podmínky, ať je cíl letmý. Ale osobně bych se přimlouval k kontaktnímu. Třeba se 4 cílovými krabičkami. Bezpečnost by tu měla být na 1.,2. i 3. místě. To je na zodpovědnosti pořadatele. Proto si myslím, že cíl byl OK. Tolik můj názor, Tvůj může být jiný a je to v pořádku.
Honza -mAk- Svoboda |
tak znova... víkendovej cíl tady krom úvodního příspěvku dál přece vůbec nikdo neřeší. Byl úplně v pořádku.
Český pohár MTBO podporují
HAVEN, Slime, Joe´s, FOSS, Gipiemme, Recon, CamOne, Airhole, Jetblack Sporticus, potřeby pro orientační běh a MTBO
MIRY, mapník, mapníky, mapholders, mapholder, mapboards, mapboard, map, cardholder, portamapas, MTBO, MTB, mountain bike orienteerin, ski orienteering, ski-o Webové stránky, Internetové aplikace - strict Astera, s.r.o. - zakázková výroba uměleckého skla, skleněné trofeje, ocenění a dárky, design, life style, art deco ForRide.cz, vše pro jízdu na kole, cyklo e-shop Mapník pro MTBO AutoPilot
Nahoru