MTBO.cz
MTBO - mountain bike orienteering
Novinky Kalendář

Bikeři jezdí na nejprogresivnějších orientačních mapách

V 90. letech se začala prosazovat nová disciplína - orienťáky na kolách. S tím samozřejmě přišly nové nároky na mapy pro tuto specifickou odnož orientačního sportu. V lecčems připomíná lyžařský orientační běh, s tím že bílé stopy nahrazují rychle jetelné cesty. Nejdůležitější informací, kterou se biker snaží z mapy vyčíst, představují cesty. A protože biker se řítí krajinou velkou rychlosti a musí často prohnat svůj stroj technicky náročným terénem, mapník na řídítkách pozoruje často jen úkosem.
Aby se závodník mohl, co nejrychleji rozhodnout kudy pojede, potřebuje z mapy především vyčíst, jak se větví síť komunikaci. Což potvrzuje i nestor českého MTBO Pavel Pekárek: "Nejzásadnější požadavek na mapy MTBO je rozlišit v mapě jednoznačně komunikace a jiné objekty. V lese mě v prvé řadě zajímá cesta, po které mám jet a z velké části mi během závodu stačí jenom síť komunikací. Ostatní informace jsou pouze doplňující a na mapě by mohli být potlačeny, aby komunikace maximálně vystouply."

Současný klíč pro cyklomapy prioritně zvýrazňuje cesty. Čím širší cesta v terénu, tím tlustší čára na mapě. Čím hrbolatější cesta, tím přerývanější čára na mapě. Potud je to v pořádku. Jenže přetrvává staré dilema, které se řeší i na sprintových mapách. Černé cesty často splývají s jinými černými objekty, které ale vůbec neusnadňují jízdu. Co s tím? V Česku poprvé v roce 2001 začali někteří mapaři a organizátoři prosazovat odlišení cest na MTBO mapách a jiných pevných objektů, různými rastry černé. 100% čerň pro komunikace a 80% čerň pro ostatní objekty. To znamenalo posun pro závodníky, ač oni samotní při zběžném pohledu změnu asi nezaznamenali - zřejmé bylo, že kresba cest výrazně vystoupla, a stala se dominantní, podstatně čitelnější pro závodníka. Tady se vývoj nezastavil, v letošním roce na jaře 2004 v celorepublikových MTBO závodech Remerx Cup , použili organizátoři experimentální klíč, v němž cesty byly klasický sytě černé, ale ostatní pevně objekty červené. Podobný experiment byl použít už před několika lety na Slovensku, akorát červenou barvu nahrazovala fialová. Ohlasy na mapu byly spíše umírněné negativní. Závodníci oceňovali snahu něco řešit a stěžovali si na neviditelné ploty. Neviditelné ploty nevadily Pavlu Pekárkovi hlavnímu mapaři celého díla: "Plot mě prostě v lese skoro vůbec nezajímá a proto by právě neviditelný být měl."

Hlavní mapař už objasnil, proč se pro jinak barevné domy rozhodli, ale proč zrovna červená? "Otázka vlastní barvy je pro mě otevřená. Požaduji maximální viditelnost a tudíž vysoký vzájemný kontrast. Kombinace bílá - červená - černá se k tomu dle mého ideálně blíží. Co na to ale řeknou barvoslepí to nevím. Ať je to třeba modrožluté. K volbě barev by měli dát stanovisko nějací oční lékaři. Standardní užití barev je jenom dogma danné historickou souvislostí." Současné nestandardní výboje nejsou výjimkou v kontextu vývoje orientačních map. V roce 1979 byla ve Švédsku publikována mapa pro běžecký OB - Trolhätte , v níž cesty připomínaly krevní oběh. Její autor Kjell Larsson chtěl posloužit stejnému účelu - červená barva pro komunikace se měla co nejvíce lišit od černých překážek. Největší znepokojení, které tvůrci těchto křiklavých map vyjadřují, je zda mohou nestandardní barvy dobře vnímat barvoslepí lidé.

Při kliknutí na obrázek se objeví náhled tří různě definovaných klíčů. Zleva doprava: Klíč IOF, klíč inspirovaný Kjell Larssonem, klíč použitý pro Remerx Cup. Současně obrázek ukazuje, jak danou mapu vidí lidé s barevnou poruchou vidění deutaranopií. Jak se vidí barvoslepě lze vyzkoušet na www.vischeck.com.

Aleš Hejna

: Aleš Hejna (napsáno pro O-sport 8/2004)

| přečteno 9036x | | Alda Linhart

Komentáře článku

Napsat nový komentář
Pavel Bureš |
Barevné odlišení cest ( pro MTBO nejdůležitější prvek) je jednoznačně pozitivní. Ve volném lese nehraje velkou roli, ba dokonce bych řekl negativní. Člověk se neorientuje pouze dle odboček, zvlášť při delších postupech. Rychlosti postupu v terénu napomáhají objekty v lese jako oplocenky, výrazné stromy, krmelce..... Počítat na třech kilometrech průseky a odbočky je zdržující. Do hry vstupují vrstevnice, směr a odhad vzdálenosti. Takže v tomto ohledu se mé stanovisko liší od Pekáčovýho. Nicmémě v hustě obydleném prostoru, ve městech a parcích je přehlednost cest jednoznačně prioritní. Vzhledem k trendům ve všech odvětvích sportu - divácká atraktivita, sprinty, parkové závody, start a cíl na náměstích... je nutno reagovat na přesun závodních prostorů do těchto míst. Věřím tomu, že v budoucnu se v rámci Českého poháru dočkáme velkých televizních přenosů podpořených sponsoringem. To však bude vyžadovat jisté zásahy do mapového klíče. Myslím si že zvolená cesta je správná. Bureš Pavel
mAk |
Re:
No poměrně s tebou souhlasim, prostě čim je mapa detailnější tím lepší je kontrola kde právě si, o tom žádná. Jinak barevné odlišení např. domů, jsem určitě pro, jen ne tak jak bylo zvoleno na Remerxu červenooranžově, páč to prostě na sluníčku dost zaniká (možná jde jen o zvyk), stejně tak jako světlé odstíny žluté pro paseky. Na MTBO oproti pěšímu OB je menší možnost sledování mapy, proto musí být hodně zřetelná. Takže tmavší barevné odstíny, ale zase ne tak aby v nich zanikla černá pro cesty. Tak asi tak... No a přenosy v TV bohužel asi nikdy nebudou, protože OB a MTBO jsou prostě nepřenositelný, maximálně si dokážu představit záznam, kde bude mapa a na ní bude pomocí systému podobnému GPS možnost sledovat a porovnávat volby i časové rozsahy na postupech mezi jednotlivými závodníky.
Pavel Bureš |
Re: Re:
Nechápu proč si nedokážeš představit televizní přenosy. Klasické lyžování se před lety dostalo do podobných problémů. Nikoho nezajímalo koukání na dvacítku, která se jela v kuse (já to ještě pamatuju). Člověk odjel ze stadionu a vrátil se po hodině a půl z lesa, kde ho zase uviděli diváci a kamery. Dnes se jezdí sprinty, dlouhé tratě se jedou na dvou a půl kilometrových okruzích, ideálně uprostřed měst. Orienťáci běhají po parcích... Proč by se MTBO nemohlo jet vyřazovací metodou na cca pět kol o třech až pěti kilometrech s diváckou kontrolou. Chápu jisté kouzlo velkého lesa, startu na pasece s pasoucími se jeleny, občerstvení se ekologicky čistou malinou a zapití průzračnou vodou za studánky. Na druhou stranu si dokážu představit start závodu pod nafukovacím půlobloukem České spořitelny, v pozadí horkovzdušný balón Eonu, kulisa Karlova mostu, tančící mažoretky a dům, stánky s komponenty na kola, občerstvovací deštník Pilsner Urguel, kupa diváků, Jaromír Bosák u mikrofonu, agresivní průjezd vedoucí skupiny závodníků, zaostřené objektivy japonců .... Budoucnost ukáže. Pokud budeme v budoucnu posílat naše reprezentanty do Austrálie, Slovenska, Číny, Kanady... ajá nevím po jakých čertech, bude muset náš sport pro zisk reklamních drobků něco udělat. Mezi sporty je velká konkurence.
Albert |
Re: Re: Re:
No jo, jenže ty zapomínáš že v tomhle státě cyklistika (kam lze počítat i MTBO) má přestože je to jeden z nejmasovějších sportů téměř nulový prostor v televizi. Prima a Nova nic kromě fotbalu a hokeje neznají, a ČT abychom byli objektivní, občas dá nějaký ten cyklokros (má štěstí že v zimě se nehraje fotbal) a jinak tak maximálně pár sestřihů. Takže přenosů s MTBO ani z OB se podle mě nedočkáme nikdy, taková je realita dne. Jsou určitě cyklistické disciplíny pro přenosy daleko vhodnější a atraktivnější - 4X, XC a přesto se nepřenášejí a podle mě hned tak přenášet nebudou (u nás) - davy baví hokej a fotbal a televize zase zajímají davy, protože jen davová sledovanost zajišťuje peníze z reklamy. Budeme rádi, jesli televize někdy uzná za vhodné dát aspoň třeba MČR do hlavních zpráv. A možná, možná že když budeme moc moc hodní, tak třeba udělají 5ti minotový sestřih z MS 2007 - někde do přestávky fotbalu.
Nička |
Mozna je to tak lip!Ze nejsme v TV!!!
alda |
Re:
Ano, možná ano. Ale jak v čem. Když bude například RaMachův nástupce klepat na různé dveře, tak těžko někde něco dostane, když bude chtít "příspěvek na sport, který provozuje banda nadšenců hluboko v lese mimo dosah diváků a TV kamer..." A když ho nedostane, nevyrostou třeba úspěšní závodníci a nebudou tedy vzorem mladým atd....
mAk |
Re: Re:
hm no to máš pravdu, určitě to chce aby ten sport byl vidět v TV, vůbec by nebylo špatné dostat víc šotů třeba i ČP z regionálních TV do hlavních zpráv velkých televizí, jenže jejich zájem prostě neni. Dobrá byla tenkrát taky Snídaně s Nohou nebo co to bylo za pořad kde se mluvilo o MTBO obecně (byla tam Markéta a další lidičkové), no a nebo by stačilo mít dobrý redaktory sem na MTBO který by byli schopní protlačit pravidelný články třeba do VELA... Ale prostě přenos z MTBO je věc totálně postavená na hlavu, to se prostě nesejme tak aby to bylo zajímavý, to už je pro přenos nezasvěcenýmu davu rozhodně zajímavější dát krouživý disciplíny, iXCéčko bo Cyklokros, kde viděj jak se bojuje o pozici a snímat se to dá na každym metru trati. Škoda že nedávaj i disciplíny na který se dá sakra koukat DH a 4X i když ty se loni v nějakym pořadu aspoň trochu objevovali a ČT z toho udělal pěkný až nářezový záběry...
Pavel Pastuszek |
Ploty
Nesouhlasím s názorem, že ploty jsou pro závodníka MTBO zbytečné. Potvrzuje to zkušenost z českého poháru v Plzni na podzim 2002. Na cestě, která představovala ideální postup byl vyznačen nepřekonatelný plot. Byl vyznačen velmi nenápadně černou barvou, která se s postupovou cestou ztrácela. Ale tento plot představoval past. Navíc pořadatelé udělali zásadní chybu, díky které byl závod v kategoriích, které mohly využít tohoto postupu zcela neregulérní. Plot měl totiž dle mapy přetínat cestu jak na vjezdu, tak i na výjezdu (šlo o jakýsi vojenský prostor s úkryty pro letadla). Ve skutečnosti však na vjezdu cesta přerušena plotem nebyla, a já tedy předpokládal, že tomu tak bude i na výjezdu. Bohužel to byla past a pokusy překonat na konci tohoto prostoru více než 2 metrovou bariéru s kolem byly marné a představovaly konec závodu. Takže ploty jsou důležité!!!!!!
Albert |
Re: Ploty
Taky sem se tam chytnul :) Ale pořadatele jsem z toho nevinil ani tenkrát a nedělal bych to ani teď - prostě jsem si myslel že když je brána otevřená z jedné strany, bude i z druhé. Podle mapy tam člověk neměl co jezdit. Konec závodu to nebyl, ale hledání děr v plotě bylo trochu zdlouhavé. Jinak s tebou ale naprosto souhlasím, a přesně tenhle případ s plotem jsem uváděl pod tímhle článkem na původním místě (orientacnibeh.cz).
pekic |
Re: Ploty
V Plzni jsem se také nachytal. Už si nepamatuji, zda za to mohlo moje nepozorné čtení mapy a nebo blbost. Tak jak to popisuješ Ty, jde spíš o blbost. Nemůžeš přeci očekávat, že když náhodou na jednom konci je cesta průjezdná, i když mapa tvrdí opak, tak že na druhém konci bude v mapě stejná chyba. To je hodně naivní. I současný klíč umí tuto situaci velmi elegantně řešit značkou překážka v cestě, která je velká, fialová a zřetelná až moc. Cestou zpět k plotům, potažmo jiným detailům. Rozhodně netvrdím, že v mapě nemají být. Jenom mne zajímají výrazně méně než cesty a každého závodníka, vyjma Martina Magora z Rakouska, taky. Proto by měly být na mapě potlačeny, aby nerušili prvotní vjem třeba i periferním viděním. Kdo váhá a potřebuje orientační oporu, zpomaluje a kouká do mapy a potlačená kresba je pro něho čitelná.
Pavel Pastuszek |
Re: Re: Ploty
Souhlasím, že v podstatě je to blbost závodníka (když si tipuje, že plot na jedné straně průjezdný musí být průjezdný i na druhé straně). Taky jsem z toho nedělal vědu - i proto, že jezdím MTBO pro zábavu jako hobík. Ale tady jde o diskusi co je pro MTBO v mapě důležité a co ne. A já si myslím, že plot vedoucí přes cestu je důležitá informace a měla by být výrazná a obtížně přehlédnutelná. A proto by to tak jak to bylo v Plzni (plot nebyl v mapě za jízdy v podstatě vidět a až na druhé straně, když člověk zastavil a bádal nad mapou tak to viděl) nemělo být. Souhlasím, že se to dá obejít použitím značky překážka na cestě - ale musela by v mapě být.
Preva |
citelnost mapy
Komentare se dobre rozjely na tema ploty a TV. K plotum (a jinym umelym objektum v terenu) rozhodne vyraznou barvou. Remerx se z meho pohledu priblizil nejvic optimu. Trochu tmavsi cervena (nesmi ovsem zase splyvat s hnedyma vrstevnicema) by byla optimalni. K TV. Asi by televizni kamery byly kvuli sponzorum prinosem, je rohodne tezke je pritahnout na zavody. Nam se podaril z mistrovstvi v Jablonci jen kratky sot pro mistni televizi. Na druhou stranu bych asi postradal takovou tu pohodu, ktera doposud vladla na zavodech. Mozna, ze by se to pod palbou televiznich hlasatelu a pred ocima naroda mohlo zmenit v honbu za slavou a veskera ta pretalska atmosfera by mohla byt prekryta nevrazivosti a snahou o "zlikvidovani" souperu. To by byla skoda.
Meloun |
No mě ta červená dost splývá s hnědou vrstevnicovou, kterou považuju taky za docela podstatnou. Zvlášť když jedu do kopce :o).
Loading...
Český pohár MTBO podporují
HAVEN, Slime, Joe´s, FOSS, Gipiemme, Recon, CamOne, Airhole, Jetblack Sporticus, potřeby pro orientační běh a MTBO
MIRY, mapník, mapníky, mapholders, mapholder, mapboards, mapboard, map, cardholder, portamapas, MTBO, MTB, mountain bike orienteerin, ski orienteering, ski-o Cyklo slevy, výprodeje - BIKEMAT.cz Astera, s.r.o. - zakázková výroba uměleckého skla, skleněné trofeje, ocenění a dárky, design, life style, art deco ForRide.cz, vše pro jízdu na kole, cyklo e-shop Horská kola | Vybavení pro sport, outdoor a zahradu | Give.cz Mapník pro MTBO AutoPilot