MTBO.cz
MTBO - mountain bike orienteering
Novinky Kalendář

3. a 4. závod ČP: Kdo pokoří tisícovku?

3. a 4. závod ČP: Kdo pokoří tisícovku?

Po slovenském dobývání Malých Karpat čeká závodníky ČP MTBO o nastávajícím víkendu další podobná horská výzva: Vizovická vrchovina je totiž rovněž součástí oblasti Slovensko-moravských Karpat a pozlovický dvojzávod se na první pohled může zdát velmi podobný tomu, co jsme zažili v Limbachu. Podobný terén, mnoho shodných jmen ve startovkách a vzhledem k malému časovému odstupu bude nejspíš i forma startujících podobná. Ovšem pozornějším pohledem zjistíte, že závod bude v mnohém úplně jiný a unikátní.

Tak určitě: jiný les, jiná mapa, jiný organizátor... tohle jste asi čekali. A co takhle svatba, třídenní wellness pro dva a prize money pro vítěze elity? Že si z vás střílíme? Ani náhodou!

1. Podle zcela čerstvých informací od ředitelky závodu Míši Hančíkové můžete opravdu v neděli zbohatnout. Podmínkou je, že jste přihlášeni do elity a dokonce nemusíte vyhrát ani jeden závod! Je potřeba jenom maličkost - V M21E a W21E získají finanční prémii závodníci s nejmenším součtem časů za oba dny.

2. Třídenní wellness jako jedna z cen byl již avizován dříve (např. v článku Kdo nepřijede... bude litovat), takže se jen necháme překvapit, kdo z vás se do Pozlovic ještě letos vrátí :-)

A kdo se tedy žení/vdává? Podle zaručených informací to není nikdo z přihlášených (alespoň to tedy nikdo v přihlášce neuváděl), svatebčané jsou dalšími hosty hotelu Vega, s MTBO nemají nic společného a jménem pořadatelů prosíme všechny závodníky o nevměšování se do svatebního obřadu a veselice. Ceremonie i večírek si zařídíme vlastní.

Technické informace k závodu si můžete nastudovat v pokynech. Z tohoto dokumentu si dovolím zvýraznit následující: děti MW11, M14 a W14 mají start jinde než ostatní. Prosíme zejména rodiče eliťáky a áčkaře, aby si pokyny pořádně přečetli a nevystavovali se riziku vyloučení ze závodu, pokud by náhodou chtěli děti doprovázet na místa, která jsou v zakázaném prostoru.

Mapy jsou formátu A3, větší deska mapníku se bude hodit. Měřítko v sobotu 1:10 000, v neděli 1:15 000. Doporučujeme netahat s sebou do lesa zbytečnosti, protože do valašských kopců se vám každé deko pěkně pronese/proveze. Převýšení pánské elity v neděli atakuje vertikální kilometr, k ostatním byl stavitel milosrdnější adekvátně k věku a očekávané výkonnosti.

Kde hledat favority v elitních kategoriích? Po minulém víkendu se to může zdát jednoznačné, ale...: Vojta Ludvík jede jen v sobotu, takže pokud si to ještě nerozmyslí, finanční bonus určitě nevyhraje. Jirka Hradil pořádá, takže nejede. Naopak letos poprvé se představí reprezentanti Kryštof Bogar a Honza Svoboda, kteří na Slovensku nejeli. Skvělou formu má Radek Laciga. Kromě našich reprezentantů dorazí i někteří zahraniční, zejména rakouská výprava bude nejen v elitě určitě vidět. V ženské elitě je potěšující zejména vyšší počet závodnic než tomu bylo v Limbachu. Favoritkami budou určitě Martina Tichovská a Veronika Kubínová, uvidíme s jakou formou přijedou dámy z Rakouska, zejména Marina Reiner a Michaela Gigon mohou rovněž pomýšlet na nejvyšší mety.

Z ostatních kategorií budou zajímavé např. i velmi slušně mezinárodně obsazené dorostenecké a juniorské kategorie, jak v sedmnáctkách, tak i ve dvacítkách lze očekávat výkony na úrovni elitních borců a borkyň. Uvolněný trůn je v kategorii W40, protože Iva Mědílková po excelentních výkonech v Limbachu přestupuje do elity a bude prohánět reprezentantky.

Celkem je přihlášeno přes 310 závodníků, závod je kompletně připraven, vás prosíme o kontrolu plateb a těšíme se na viděnou v Pozlovicích.

Odkazy:

| přečteno 2061x | MTBO ČP + MČR | Pavel Štáfek

Komentáře článku

Napsat nový komentář
Alda |
Já, i s rezervou
Pokořil jsem ji v neděli s přehledem a rezervou.... Čekal jsem, že long bude ultralong, ale možná by stálo za zamyšlení, zda trať M40 musí být náročnějsí než M21A, kde jezdí adepti na elitu. Průmer prvních tří kolem 120 min. Směrný čas 80-100 min. Buďme rádi, že chcalo jen v týdnu před závodem ;-)
KLádin |
jednou si stěžujete že to máte moc krátký, podruhý zase moc dlouhý. Tak si představ že to byl ultralong, kterej v letošním kalendáři vypsanej není a máš to. A z áček se sice postupuje do elity, ale všichni víme že výkonnost vetošů je minimálně na stejný úrovni.
Martin Kunz |
Myslíš, že chlap 45+, který nikdy elitu ani M21A nejezdil, má třeba různé zdravotní problémy, má jezdit těžší trať než mladý kluk v nejlepších letech??? To, že tam někteří (2-3) mají vysokou výkonnost a vždy ostatním uletí o vagón, nejde vztahovat na všechny. Ti 2-3 by se nad sebou mohli zamyslet, zda by se neměli vrátit do ME (jak to udělal před lety Kouřa, což je mu ke cti), nebo alespoň do M21A. A navíc problém nebyl ani tak v délce či v době, ale v totálně debilní stavbě!!! Samé tečky, v lepším případě krátké čárky, téměř žádné volby (za volbu nepovažuju to, když si můžu vybrat kterou ze 4 teček budu tlačit nahoru). Kromě posledních 2 kontrol a dojezdu do cíle vždy přes minimálně 30 vrstevnic. Jednou 10 nahoru a 20 dolů, jindy 20 nahoru a 10 dolů. Často však mnohem víc, těch 30 bylo minimum! To je tak, když mladého borce, eliťáka, necháte stavět veteránskou trať. Co dělal před závodem hlavní rozhodčí, který je zodpovědný za dodržení směrných časů? Jak kontroloval tratě? Kdyby do toho začalo pršet, tak byly mnohé úseky prakticky nesjízdné! To je ale námět na celý článek, který možná sepíšu. Až Ti, Kládine, Graubno, a dalším bude 45+, možná moje slova pochopíte.
Pavel Štáfek |
Něco o stavbě a náročnosti sem taky napíšu do článku ;-) Nicméně dovolím si zde oponovat tendencím k vytlačení dobrých veteránů do elity: čtyřicítky jsou regulérní mistrovská kategorie, kde se dá soutěžit nejen na české, ale i na mezinárodní úrovni. Nevidím důvod, proč by ti nejlepší měli být zatracováni za to, že jezdí v té své kategorii prostě nejlíp. Béčkové čtyřicítky se zatím neuchytily, ale pro méně výkonné a (ne)trénující jedince jsou tu pořád kategorie M21B/C, kde není věkové omezení. Navíc stejně je nás chlapů 40+ většina napříč kategoriemi (i v elitě třetina), tak by se alespoň srovnaly počty soutěžících.
Martin Kunz |
Máš naprosto pravdu až na jeden "detail": M/W40+ nejsou "Mistrovské" kategorie, ale kategorie "Veteránské". U nich se nevyhlašuje "Mistrovství", ale "Veteraniáda". Ten, kdo to tak "vymyslel" asi věděl proč. Ale to tu fakt neřešme (viz můj jiný příspěvek).
KLádin |
já si nemyslím nic, já jen říkám, že to byli veteráni, kdo si stěžoval, že to mají moc krátký. A směrný časy se zkrátka dělají na čas vítěze, a dokud tam budou jezdit lidé s výkonností eliťáků, tak to tak bude. Jediný co s tím můžeš dělat, jak píše Jelča, přihlásit se do M21B...
Martin Kunz |
... a to je přesně to, co považuju za "špatně". A hlavně: směrné časy zdaleka nedali ani ti elitní veteráni. A to mi vadí. Mě nevadí, že jsem byl přes 3 hodiny v lese, ale to, že jsem hodinu tlačil kolo pěšky do kopce (místy i z kopce :-D ) A o sobotním závodu prohlašuji, že bych byl schopen trať M40 zaběhnout rychleji pěšky, což je v rozporu s pravidlo MTBO. Stavba tratí, to je to, oč tu běží, ne věk či výkonnost.
Honza -mAk- Svoboda |
Jašík tam na volbách nechal asi 8min = stavitel nedodržel směrné časy v M40 o asi 8min a to je tak asi jediný co se k tomuto tématu podle mě dá říct. Jinak i v ME byl rozdíl mezi vítězem a borci na chvostu víc jak hodinu což v tomto typu terénu tak prostě může být... budeme i těmto borcům doporučovat přesun do jiných kategorií, nebo stavitelům to, aby se výrazně zamysleli? (c: Mimochodem, když koukám na trať M40, tak tam při správném výběru převodů a hlavně voleb nevidím postup, který by nutil k tlačení přes kopec, ale třeba budu za deset let taky mluvit jinak ...nebo se do takto kopcovitých lokalit pro jistotu nebudu hlásit vůbec (c;
Alda |
Kalkulovat s tím, kolik nechal vítěz na volbách už je trochu moc, ne? Směrný čas vítěze nebyl dodržen o poctivých 17 min, což je 17 % z horní a 46 % od spodní hranice. I když mi to osobně až tak moc nevadilo, neboť jsem počítal s dlouhým výletem, není to v pořádku. Jaký jiný důvod ty směrné časy mají? A kládinův přístup "stěžovali jste si, že to máte krátké, tak si to teď užijte" je hodný "vyzrálého stavitele," který prostě není schopný se do směrných časů vejít z žádné strany. Chápu, že pořadatelé byli postaveni před těžký úkol zapovězením původního závodního prostoru, ale s tím, že někdo tratě projede nebo alespoň lépe odhadne, to nemá nic společného. V M40 například stačilo vypustit jednu kontrolu, která se skládala z tupého výjezdu na Komonec (podruhé v závodě) a hned bychom byli jinde. Kdo nic nedělá nic nepokazí, takže věřím, že stavitel se poučí ;-)
Honza -mAk- Svoboda |
Moc nebo málo to je fuk... šlo mi o to zjednodušení, že prostě ty časy u týhle kategorie nebyly dodržený, a že to je tak asi vše co se z toho dá odnýst. Rozhodně bych na základě toho neposílal nikoho do jiný kategorie... stejně jako jádro Kládinovi myšlenky bylo v tom, že si M40 v minulosti stěžovali na to, že to je jednou dlouhý, pak zase krátký a na základě toho se ty směrný časy už nějak ustanovily. Prostě z jednoho závodu bych na hlavu vše nestavěl, což mi přijde, že možná z příspěvků ostatních docela vypadá. Mimochodem, kdyby si někdo na mém závodě stěžoval na nedodržení směrných časů a bylo by to tak, že bych se odečtením těch chyb vítěz do toho limitu vešel, tak bych se tím jako stavitel nebál ohánět (což neplatí v tomhle případě). Protože abych jako stavitel měl počítat ještě s tím kolik tam vítěz asi nechá, tak to už je asi na nějaký tabulky na základě dlouhodobých statistik a nebo na chochoulouška (c;
Alda |
Tak úplně jedno asi není, zda se směrný čas přešvihne o minutku nebo o minutek 17 ;-) A posílat někoho do béček proto, že stavitel špatně kalkuloval je taky blbost. Borci mají výkonnost, tak nám holt nadělují. S tím absolutně nemám problém. Argumentace kládina, který buhví proč omlouvá stavitele stylem: "směrný časy se zkrátka dělají na čas vítěze, a dokud tam budou jezdit lidé s výkonností eliťáků, tak to tak bude."? Tak asi si špatně přečetl výsledky nebo ostatní komentáře a nerozumí číslům.
Graubna |
Poucim ;-) A verim, ze se zavody (i pres tech 17 minut navic v lese) celkove libily. Vsak bylo paradni pocasi! A nesnazim se to zlechcovat, jen rikam, jak to pokazde vnimam ja na zavodech poradanych ostatnima. Bavi me uzivat si to a pamatovat si hlavne to, co se mi libilo (i kdyz taky obcas dostanu peknou kladu). A jak tu zminil Alda pripadny dest - byl jsem pripraveny v pripade spatne predpovedi tesne pred tiskem posunout start nahoru blizko prvnich kontrol.
Šárka |
Ke stavbě sobotního middlu mám taky trochu výhrady. Nejen k tomu, že kopce byly (nejen pro mě) na kole nejetelné a to na závodech MTBO nesnáším, ale aby byl běžecký postup rychlejší o 40 vteřin než na kole asi není taky moc dobře, co?? (Kategorie W40 postup 2-3). A to nejsem se svým kotníkem žádný běžec, byla to pro mě rychlochůze střídaná s během. Byla jsem sice disk, ale to jen svou blbostí, kdy radím bezradnému dítěti kde je a zapomenu narazit. Nedělní long nemůžu hodnotit, protože jsem se obětovala (aby Jašík mohl vyhrát) a jela s Vítkem (6let) MW11. Jako trénink na sprint dobrý, když jsem ale viděla, že i ty děcka táhnete na tu už zmiňovanou "vrstevnicovku," která údolí obkroužila brutálním bahnitým kopcem k oplocence, tak mě smích přešel už na startu. Ale to není stížnost na Graubnu jako stavitele, protože nižší kategorie prostě zatím neexistuje. Chlapec chce závodit, tak ať se s tím popere. Možná bychom měli být DISK protože jsem to kolo do zmiňovaného kopce táhla já - přiznávám se !!!!! A teď už konec diskuze a keců a běžte trénovat !!! Jašík už taky točí, aby příště nepřešvih směrný čas o 17 minut :-D
Dušan |
Jelikož jsem stínoval MW 11, tak v prví půlce trati jak soboty tak neděle jsem pomáhal tlačit kolo jak moji holce tak i ostatním dětskám, které bly celkem zoufalé. V tomto věku bychom děti měli spíš motivovat než demotivovat, ale to pochopí jenom rodič.
Ivana. A. |
No, už mi ten hon na Graubnu přijde nějak moc... Svoje kluky už dávno stínovat nestíhám a pomoc s tlačením kola bych uvítala často spíš sama ;-) Ale po zkouknutí obou dětských tratí se musím Graubny zastat. Myslím, že svým přístupem ke stavbě dětských tratí se o jejich demotivaci určitě nesnažil, spíš naopak - oddělený dětský start, většina trati po vrstevnicovce či z kopce...Časy dětí mi přijdou taky ok - vítězové 20-25 minut, zbytek do hodiny... Prostě jen byly těžší podmínky - spousta vrstevnic, díky předešlému dešti občas bahno, ne úplně rychlý cesty a víc to bolelo - všechny...I když v tomto případě bych možná ještě zvažovala i možnost postavení dětské tratě pouze v okolí shromaždiště. Někdy ale možná víc škody na dětech, než jeden kopec na trati, udělají sami jejich přespříliš ambiciozní rodiče.., párkrát jsem takové v lese potkala. Pořadatelé se snažili pro závodníky udělat maximum, třeba i za cenu nějakého kompromisu - ale takový je prostě život. Nikdy není všechno jen podle našich představ a vyhrává ten, kdo se s tím dokáže nejlíp srovnat a zbytečně se nevysiluje - třeba ,,brbláním,, ;-) Jo, líp jsem si to užila mezi vinohradama než v zabahněných krpálech. Ale stejně, jako Evička a spol. si zaslouží svoje díky i Zlíňáci...Na Moravě byla pohoda, sluníčko a spousta silných zážitků:-)
Jašík |
Jsem rád, že došlo k dohodě, že můžu i v dalších závodech jezdit čtyřicítky. Dík. Graubna i budoucí stavitelé jistě pochopili, že pro dosažení směrného času M40 v takovémto terénu nestačí jen 85% délky elity. Na druhou stranu, kdyby ty vetrány jel Pari, tak je kamenovaný on, ale směrný čas by byl dodržen. Každopádně i s dvoudenním odstupem musím říct, že se mi závody líbily. Zázemí bylo perfektní, počasí vyšlo, terén byl náročný. Kdo jel ve stejném prostoru MTBO v květnu 1995, kdy bylo asi 5 stupňů, lilo a vítěz to jel (nebo spíš běžel) kolem 130 minut, nemohl být ničím zaskočen. Určitě zas na Valašsko přijedu na další bajky - tak trénujte, veteráni! :-)
Martin Kunz |
Teď jsem se konečně podíval na trať ME a M21A. Nemůžu si pomoct, ale M40 je ze všech tří nejtěžší. M21A je jednoznačně nejlehčí. Že oni je v tiskárně popletli??? :-D A já tady lamentuju nad tím, že jsem hodinu tlačil. Konečně jsem si ve svých 47 letech zajel ELITU :-)))
-ury- |
Tak v Bratislavě jsme měli middle skoro stejnej (až na 3 kontroly) s M21A a ukázalo se, že jsme lepší. Tak teď nám radši rovnou dali elitu :-D
KLádin |
Aby bylo jasno, já jsem nezpochybňoval že jste to stejně jako M21A měli přešvihnutý. Já jen reagoval na stížnost, že máte delší trať než M21A. Ano máte, protože máte na to výkonnost (tedy vítězové, na které se směrné časy dělají) a že jediný co s tím můžeš dělat je asi fakt jedině se hlásit do B nebo C. (opět nehodnotím, zda je to správně, jen konstatuji) A to že si vetoši stěžují jednou, když je to krátké, podruhé když je to dlouhé a někdy to jsou i ti samí je taky fakt. Jako stavitel mnoha závodů vím, že se nikdy nejde zavděčit všem, a trefit se do směrných časů cca 15 tratí a navíc v takovémto terénu je prakticky nemožné, proto jsem se chtěl Graubny alespoň trochu zastat.
Jelča |
Do béček ?
Zrovna jsem to chtěl napsat - kdo se nechce mastit s Burákem a Jašíkem je vítán v H21B :-) Když jsem se v Pezinku díval na startovku, tak nás tam nad 40 byla víc než půlka :-)
Martin Kunz |
Kterýkoliv závodník má dovršením příslušného věku právo startovat ve "své" kategorii. O tom není sporu. Ale existují nejméně dva úhly pohledu. Zda má polovina lidí s právem startovat v M40 jezdit v kategoriích M21B a M21C, aby nedostávali pokaždé vagón, nebo zda by se ti 2, 3 elitní veteráni jen tak při chvilce nezamysleli nad přestoupením zpět do ME či M21A. Je to jejich svobodné rozhodnutí a volba. A já (a každý) ji respektujeme. Možná by se tím však eliminovaly extrémní závody zlínského typu. A nebo zavést kategorie M45, M55, aby se dělení trochu rozčlenilo. Varianta M40A/B je hloupost, to je o něčem jiném. Rozdíl mezi 40 letým a 49 letým závodníkem je obrovský ať už trénuješ či netrénuješ. To je prostě fyziologie. A myslet si, že M40 je jen o něco starší Elita je ta největší pitomost, co jsem kdy slyšel. Ale o tomhle by tahle debata být rozhodně neměla, to je zástupný problém. Spíše by se měla řešit otázka stavby tratí. Definovat, co má být cílem té které disciplíny (SP, MI, LO, UL), aby MI nebyl jen kratší LO a naopak LO nebyl jen prodloužený MI. Asi by to chtělo zavést nějaké semináře zaměřené na stavbu MTBO tratí. U OB je to např. součástí školení už od R3 a stavitel v OB musí mít nejmíň R3. Jak napsal již v roce 1987 nestor OB Zdeněk Lenhart v dokumentu "STAVBA TRATÍ PRO ORIENTAČNÍ BĚH" (můžu poslat v elektronické podobě): 2.9.4. Kontroly Závodník se snaží najít kontroly, stavitel se pomocí kontrol snaží přimět závodníka k žádoucímu postupu, kontroly jsou pouze nástrojem pro tvorbu postupu, každá z nich musí proto plnit alespoň jednu z těchto funkcí: 1) být začátkem kvalitního postupu, 2) být koncem kvalitního postupu. Ideální je, když všem kontrolám lze přiznat obě funkce /žádný nouzový převáděcí úsek/. Pokud však kontrola neplní žádnou z nich, nemá na trati co dělat! Kdyby už pro nic jiného, tak pro úsporu vlastní práce všechny zbytečné kontroly včas vyškrtejme. Také byla v r. 2002 vydána publikace: "DOPORUČENÍ PRO STAVBU TRATÍ PRO VETERÁNSKÉ KATEGORIE", ale tu nemám. Nevymýšlejme vymyšlené, poučme se z chyb předchůdců a posuňme náš sport o kousek dál.
Kekety |
Seminář pro pořadatele letošních MTBO závodů proběhl na jaře ve Zbraslavicích. Na programu byla i stavba tratí, jak mají vypadat, i Lenhartův manuál bal zmíněn. Že to potom má nulový efekt, to je druhá věc. Například se řešilo, že pokud děláš závod v HK na rovině, může jet vítěz 100 minut, protože poslední pojede 120 minut. Stavíš-li ale v extrémním terénu, postav to na dolní hranici 80 a poslední to pojede 140. Takhle jsme tam někteří byli 200 minut. Takže neplač nad systémem a metodikou, ale nad jejím uplatněním.
Martin Kunz |
Pomoc je jednoduchá. Stejně jako v OB by měl mít možnost stavět tratě jen ten, kdo absolvuje seminář :-)
-ury- |
Vydávání map v sobotu a dráty v krabičkách
Dobře, k délce H40 se už vyjadřovat nebudu, mě se to až asi na 2 postupy líbilo (když pominu jak jsem zdrbal začátek a jel pak jak na výlet). Taky radši jezdím delší, než kratší a třeba v Limbachu nás na druhou stranu skoro nepustili do lesa, tak tím se to za ty dva víkendy srovnalo. :-) Mám dvě věci na budoucí pořadatele. Mapy vydávat po každém závodě, tj i v sobotu. Vcelku pravidelně se jezdí o víkendu 2x ve stejném lese a většinou ty mapy máme a máme u piva se do čeho koukat. Tyhle manýry, jako že mapy až v neděli, ať si pořadatel nechá pro případ, že mu Béďa přidělí nějakej pěší pouťák. Druhá jsou dráty na kontrole. Ty ať si pořadatel prosím vetkne do libovolného tělesného otvoru, dle vlastního uvážení, a laskavě to nerve do krabičky. Nedá se přes to pořádně razit a hlavně to kurví čipy, hlavně ty nový, velký, jako SIAC.
Alda |
A ty znáš nějakou jinou jednoduchou ochranu kontrol před nenechavými turisty, kterým jsou sice kontroly na hovno, ale pořadatel za ně zaplatí v případě krádeže majlant? Pokud samozřejmě odhlédnu od řešení hlídat každou kontrolu pořadatelem, který má hovno co na práci?
King |
Krabička stojí cca 3tis a to je v rozpočtu závodu pro pořadatele hodně. A to nemluvím o případném zrušení kategorie apod......Jestli to je až takový problém s AIR chipy, tak zprovozněte krabičky v AIR modu a pak lanko bude vadit poněkud méně. Jel jsem na takto zprovozněné krabičky MTBO v Německu na podzim a pak jedny LOBy a bylo to dobré, i když to bylo funkční jen na cca 50cm.
-ury- |
No, já fakt čekám, kdy ten SIAC čip se chytne za ten drát a při tom, jak je udělanej, tak urvu tu špičku. Tak jestli mi pořadatel koupí novej... Jinak samozřejmě bych byl pro, že když je drát v krabičce, tak ať jede Air, to to musí mít pořadatel správný krabičky. A pak je tu ještě jedna věc. Dostala se ke mě informace ze zdrojů, co tomu trochu technicky rozumí, že drát v krabičce může pro SIAC čip znamenat, že zapíská, ale nezapíše si. Ale jak často a při jaké pozici drátu v krabičce, to nevim.
Jelen VRL |
Až někdo zavede SIAC nebo AIR (nebo jak se to jmenuje) jako povinný do OB, MTBO a LOB, tak já radši začnu dělat Curling. Jestli někdo neumí zabrzdit na kole nebo na běžkách, tak ať jde hrát šachy... Tratě sice trochu delší (uff), ale zas je to pestré a o tom ten náš krásný sport je. Jednou je to placka v Seleticích a pak zase valašské kokotáry. Je třeba ale pochválit super zázemí a organizaci. Schromo asi tak 100x lepší než autodrom...
Martin Kunz |
Kam kráčíš, MTBO???
Diskuse se nám krásně rozjela a i uzavřela :-). Škoda jen, že se tu vyjadřovali eliťáci k stavbě M40 (to je jako když farář káže o manželství a partnerských vztazích), ale nic ve zlém :-). Čekal jsem a doufal, že se tu vyjádří spíše více veteránů, ale asi kromě GIGANTů diskuse nikdo nečte :-( Je jasné, že názory budou různé a to je nakonec dobře. A omlouvám se všem elitním veteránům, pokud nabyli dojmu, že je chci "vyhnat" někam do M21. Přečtete-li si pozorně můj příspěvek tak je hlavně o něčem jiném, o stavbě, o tlačení kola, ... , ale už se v tom nešťourejme. Položme si nyní obecnou otázku: "Pro koho je určena ta která kategorie?" Předložím tady svůj osobní názor a pár argumentů, ale prostoru je tu málo, takže to nebude zdaleka vyčerpávající. Kategorie WM11-W/M14 jsou NÁBOROVÉ. Tratě by měly být jak mapově tak fyzicky jednoduché, aby byly děti motivovány k další účasti. Těžko si představit mladou slečnu vážící jen o něco víc než její vlastní kolo, že přijede na další závod, pokud bude muset jednou tlačit a nebude schopna kolo vytlačit! Stačí jeden špatně postavený závod a mladá naděje může být nenávratně ztracena ... :-( Kategorie W/M17, 20, 21, E jsou kategorie VÝKONNOSTNÍ. Tady je "vše dovoleno". Tady by si měl vybrat každý, kdo chce a může makat, dovoluje mu to zdravotní stav, finance, rodina, ... , bez ohledu na věk, třeba i v 99. Kategorie WM40+ jsou kategorie HOBY. Tratě by měly být fyzicky jednodušší, o to mapově záludnější. Tyto kategorie jsou pro ty, kteří z jakéhokoli důvodu nechtějí jezdit na výkon (to neznamená že při závodě nemakají "na krev"). Jsou to často závodníci, kteří přišli k MTBO v pozdějším věku, třeba rodiče mladých nadějí, nebo mají nejrůznější zdravotní problémy, nebo nestíhají trénovat, ... (1000 dalších důvodů). Tratě by měly být satvěny pro nejširší masu, protože tato masa přinese do MTBO peníze. Na dětech ani na juniorech se při pořádání nic nevydělá, výkoňáci přijedou kamkoliv, ale hobík si rozmyslí, zda na závod pojede tam či onde, kde je to pro něj zajímavější. Každý hobík, který přijede na závod s sebou přinese minimálně 500Kč do pořadatelovy pokladny (200+200+100). A když přijede o 50 hobíků víc je to 25kKč. A hobík s sebou přivede dalšího hobíka, který má třeba děti, které se mohou stát budoucíi šampióny, jako jsou Martina a Krištof. Pokud budou tratě hobíků stavěny pro mistry světa (Burda), budou je jezdit mistři světa (1). Pokud budou stavěny pro masu, bude je jezdit masa (50 i více). To neznamená, že mistr světa nemůže jezdit hobíky, ale bude to pro něj krátké a nebude ho to asi bavit. Přejde mezi výkoňáky, protže trať není primárně určena jemu. To je tak ve zkratce (hóóódně velké zkratce) můj názor. Už jsem toho tady naplácal dost :-)
zz |
Takže po vzoru MTB maratonů z toho uděláme KPŽtko .. aby to ujel každý a už bude chybět jen fittness jízda... Sorry musel jsem.
-ury- |
V tom případě si taky přidám :-). Když byly 40S, tak to nikdo nejezdil. A když se k tomu chtěl odhodlat Vorvaň, tak jsme to radši na schůzi jako kategorii zrušili :-D.
Jašík |
S tou fitness jízdou mě napadlo to samé. Je jasné, že mezi závodníky, obzvlášť u veteránů, existuje velké výkonnostní rozpětí. Někdo ještě dojíždí na své vlně trénovanosti z "mládí", jiný zas potřebuje hlavně víkendový oddech od čehokoli. Každopádně se ale pořád jedná o závody, kde v každé kategorii vítězí nejpřipravenější. Takže mít pro Český pohár MTBO na výběr mezi téměř nesoutěžní veteránskou hobby projížďkou a elitou je nesmysl.
King |
Jedna kategorie u veteránu vyhovuje. Stejně vyhraje Burda nebo Jašík. :-) Když není "přestřelený" směrný čas v kopcovitém terénu, tak to všichni objedou víceméně v pohodě. I ti ze závěru startovního pole to pak dají do 120´. To je celkem lidské a v pohodě. Za mě jsou nejhorší závody, kde se nedá jezdit a postupy jsou výhodnější chodit ev. běhat. Což je proti duchu MTBO. To, že někdy nějaký kopec nevyjedu kvůli bahnu nebo strmosti přežiji. To že to Graubna neodhadl a přecenil nás se může stát. Upřímně si ani nepamatuji, kdy jsme tak sáhodlouze psali, že byly přestřelené směrné časy. A kdo někdy něco stavěl, tak ví, že skloubit tolik kategorií, aby byly zajímavé, přiměřené, s volbami postupu, nebyly tam protijízdy atd.atd je obtížně a občas skoro i nemožné.
Svoby |
Ahoj Martine. Jsem jeden z těch, co před lety vehementně prosazoval pro M40 delší tratě. Přišel jsem k MTBO právě ve 40 jako hobík, kterého přestalo bavit XC a maratony. A víš proč? Nechtělo se mi 3 roky objíždět celou republiku (= trávit x hodin v autě a pak být "chvilku" v lese) a sbírat body v C/B/A (tenkrát ještě vítěz nepostupoval hned a započítávalo se víc závodů), abych mohl potom jezdit hezké a dlouhé tratě (E). A s tím, že pak zase budu muset objíždět úplně všechno, abych se tam nějak na chvostu udržel. Povedlo se to, a díky právě Kouřovi, který tomu tenkrát pomohl asi nejvíc. Veteránská trať by podle mě (a přijde mi, že i podle toho co píšeš Ty) měla být dlouhá (vytrvalost může veterán trénovat na rozdíl od síly a výbušnosti léta) a současně "jezdivá." Tlačení mi osobně až tak nevadí, i když ho rád nemám (pokud dá stavitel a terén možnost volby objezdem bezva), zato přeběhy bych úplně zakázal (bývá kolem nich stejně hodně kontroverzí) - líbí se mi, jak to mají třeba v Rakousku s povolenými vyfáborkovanými přejezdy. A úplně nejvíc by se mi líbilo závody zjednodušit - jen několik tratí podle délky / obtížnosti (jako na Maudi cupu, Pražské lize, nebo i na tom zmiňovaném KPŽ) a s dílčím věkovým pořadí ve výsledcích. Každý by se přihlásil kam by chtěl a na co se cítí. Samozřejmě proti něčemu takovému stojí propustnost tratí, žebříček, atd., atd. Třeba jednou, až startovní pole zestárnutím nebo neochotou jezdit na závody tu dálku ještě trochu víc prořídne. V "příval hobíků, co by přinesli peníze" nevěřím.
Kekety |
Nemyslím si, že Martin věří v příval hobíků. Ale vidí jednoduchou matematiku. Já už se nenechám napálit a do Zlína příště nepojedu, tím nepojede ani Venďa W17 a pořadatel přichází o 2x500 Kč. Myslím, že to Martin myslel takhle.
Loading...
Český pohár MTBO podporují
HAVEN, Slime, Joe´s, FOSS, Gipiemme, Recon, CamOne, Airhole, Jetblack Sporticus, potřeby pro orientační běh a MTBO
MIRY, mapník, mapníky, mapholders, mapholder, mapboards, mapboard, map, cardholder, portamapas, MTBO, MTB, mountain bike orienteerin, ski orienteering, ski-o Cyklo slevy, výprodeje - BIKEMAT.cz Astera, s.r.o. - zakázková výroba uměleckého skla, skleněné trofeje, ocenění a dárky, design, life style, art deco ForRide.cz, vše pro jízdu na kole, cyklo e-shop Horská kola | Vybavení pro sport, outdoor a zahradu | Give.cz Mapník pro MTBO AutoPilot